Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Forstå og sammenligne centrale videnskabsteoretiske positioner
og begreber i relation til samfundsvidenskaberne, samt diskutere
deres anvendelighed til besvarelse af en konkret
problemformulering.
- Reflektere kritisk over forskellige teoriers og metoders
videnskabsteoretiske grundlag samt begrunde deres relevans i
relation til samfundsvidenskabelige problemstillinger.
- Anvende centrale videnskabsteoretiske positioner og begreber
til at analysere metodiske udfordringer i samfundsvidenskaben.
- Udvikle og præsentere præcise, sammenhængende og teoretisk
velfunderede videnskabsteoretiske og metodologiske argumenter i
relation til samfundsvidenskabelige
problemstillinger.
|
Prøve/delprøver |
Videnskabsteori og metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
|
Omfang: Synopsen må maksimalt fylde 5 sider
uanset antal studerende i gruppen. Dette gælder ligeledes ved
individuelle synopser. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af synopsis til den ordinære eksamen, men været syg
ved den mundtlige prøve afvikles sygeprøven på baggrund af en
genindlevering af den oprindelige synopsis.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af det
skriftlige essay på grund af sygdom kan den studerende deltage i
den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere
fastsat frist indleverer et individuelt udarbejdet essay.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af det skriftlige
essayt til den ordinære eksamen, men ikke har bestået ved den
mundtlige prøve afvikles omprøven normalt på baggrund af en
genindlevering af det oprindelige essay. Den studerende kan dog
vælge inden for en nærmere fastsat frist i stedet at indlevere et
nyt individuelt udarbejdet essay.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Gruppestørrelsen er på 3-5 studerende. Prøven er en individuel
mundtlig prøve på baggrund af en selvdefineret synopsis
skrevet i grupper.
Den studerende fremlægger kort hovedpunkterne i synopsen og
evt. kritik af det skriftlige produkt vedkommende ønsker at
fremfører. Den studerende vælger selv med udgangspunkt
i synopsen at forfølge nogle problemer eller teoretiske
vinkler. Eksaminator stiller spørgsmål til fremstillingen og i
det pensum, der ikke er dækket af synopsen og den mundtlige
fremlæggelse.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets overordnede formål er at give den studerende indsigt i
de vigtigste videnskabsteoretiske debatter og positioner i
samfundsvidenskaben, at forstå disse positioners relevans i lyset
af centrale kvantitative og kvalitative samfundsvidenskabelige
metoder, samt at anvende de præsenterede videnskabsteoretiske
positioner til analyse af samfundsvidenskabelige
problemstillinger.
Kurset er opdelt i to dele
- Videnskabsteori: Her præsenteres først en begrebsmæssig
grundramme for forståelsen og sammenligningen af
videnskabsteoretiske positioner (eksempelvis ontologi,
epistemologi, generaliserbarhed, videnskabelig værdifrihed, etc.),
og dernæst præsenteres og sammenlignes de vigtigste
videnskabsteoretiske positioner indenfor samfundsvidenskaben
(eksempelvis positivisme, hermeneutik, kritisk realisme,
konstruktivisme).
- Metode: For at forstå de praktiske implikationer af de
videnskabsteoretiske grundpositioner for vidensindsamling og
-bearbejdning, gennemgår anden del af kurset de vigtigste typer af
samfundsvidenskabelig metode, herunder kvalitativ og kvantitativ
metode samt metodetriangulering.
|
Undervisningsformer |
Kurset kombinerer forelæsninger og
holdundervisning. Hvor forelæsningerne sigter mod at præsentere og
diskutere de vigtigste pointer fra pensum, er formålet med
holdundervisningen at give de studerende mulighed for gennem
diskussioner og evt. gruppearbejde og studenterpræsentationer
aktivt at arbejde med de fagets problemstillinger. Målet er
ligeledes at sætte de videnskabsteoretiske diskussioner i et
anvendelsesorienteret perspektiv, for at forstå hvilken rolle
videnskabsteori spiller i forskning og vidensarbejde mere
generelt. |
Feedback i undervisningen |
Studerende modtager feedback på mundtlige oplæg
og skriftlige bidrag til holdtimer og eksamensforberedende
workshop. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Forberedelse |
108 timer |
Eksamen |
66 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Liv Egholm (2014) Videnskabsteori – perspektiver på
organisationer og samfund, København: Hans Reitzels Forlag
Catharina Juul Kristensen og M. Azhar Hussain (red.) (2016)
Metoder i samfundsvidenskaberne, København:
Samfundslitteratur
|