2017/2018 BA-BFILO1318U Ledelsesfilosofi
English Title | |
Management philosophy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 29-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Studerende skal i grupper af 2-4 lave et interview med en leder og fremlægge analysen af interviewet mundtligt og skriftligt (max 3 sider). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Faget introducerer dig til ledelse i et bredt filosofisk og idehistorisk perspektiv. Fokus i faget er på hvorfor ledelse er vigtig, hvad ledelse er et svar på og hvordan vores dagligdags forventninger til ledere kan forstås i lyset af en række forskellige ledelsesfigurer, såsom lederen som styrmand, hyrde, store mand, ingeniør, diagnostiker, forløser af potentiale med videre Faget arbejder med tekster fra filosoffer såsom Aquinas, Machavelli og Foucault, samt med kanoniske tekster fra ledelseslitteratur, såsom Taylor, McGregor og Bass. Kurset er bygget op som et blanding af forelæsninger, case-arbejde og et forløb hvor de studerende skal interviewe en leder og analysere hendes udsagn baggrund af fagets tekster. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er en blanding af forelæsninger, caseundervisning, fremlæggelse og konkrete øvelser | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I faget arbejder vi med forskellige inddragelses-processer hvor både underviserne og studerende giver feedback til hinanden | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aquinas, T. (1974) On Princely Government. I A.P. D’Entrèves: Aquinas. Selected political Writings. Oxford: 3-9, 73-83. *
Bernard M. Bass (1999) Two Decades of Research and Development in Transformational Leadership, European Journal of Work and Organizational Psychology, 8:1, 9-32
Foucault, M. (1983). ’Nietzsche – Genealogien, Historien’ i Olesen, S.G. (red.) Epistemologi. Rhodos, 85-103*
Machiavelli, N. (1998) Fyrsten. Helikon *
McGregor, D. (2001): “The Human Side of Enterprise”, Reflections (2)1: 6-15
Raffnsøe, S.R., Johnsen, R. (2015) ”Den humane vending indenfor ledelse, organisation og værdiskabelse”. Gudmand-Høyer, Raffnsøe (red.): Den humane vending. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag,
Raffnsøe, S. (2004): “Ledelse, styring og stat fra antikken til moderne tid”. Pedersen, Dorthe (red.): Offentlig ledelse i managementstaten. København: Samfundslitteratur:
Taylor. F.W(2007): The Principles of Scientific Management.
Wilson, S. (2016) Thinking Differently about Leadership - A Critical History of Leadership Studies.
Wren, D. (2009) The Evolution of Management Thinking – Sixth Edition. Wiley. |