Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Den studerende skal helt overordnede kunne dokumentere en bred
teoretisk og anvendelsesorienteret indsigt i Supply Chain
Management.
- Den studerende skal kunne redegøre for forskellige
samarbejdsformer, interorganisatoriske forretningsprocesser og
strategier på tværs af virksomheder i forsyningskæder og
-netværk.
- Den studerende skal kunne redegøre for de styringsmæssige
(f.eks. gennem målesystemer) og de ledelsesmæssige dimensioner
(f.eks. gennem design og udvikling af globale
forsyningskæder).
- Den studerende skal kunne beskrive og analysere forskellige SCM
problemstillinger samt opstille mål og - strategier for deres
løsning, dvs. kunne forslå konkurrencegivende forbedringsforslag i
såvel private som offentlige organisationer.
- Den studerende skal kunne beskrive, hvordan forskellige
styringskoncepter kan forbedre virksomheders konkurrenceevne.
- Den studerende skal forstå, hvilket potentiale Supply Chain
Management har for den enkelte virksomhed i forhold til de
kompetencer, der kan forbedre virksomhedens servicefunktioner og
reducere omkostninger i virksomhedens materiale - og
informationsflow.
- Den studerende skal se vigtigheden i at koordinere intra- som
interorganisatoriske markeds- og produktudviklingsaktiviteter i
forsyningskæden.
|
Prøve/delprøver |
Supply Chain
Management - vejen til konkurrencemæssige
fordele:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis du er syg ved det mundtlige
forsvar, så skal det oprindelige skriftlige produkt genafleveres
ved den fastsatte afleverings dato for syge/omprøven.
Hvis du er dumpet ved det mundlige forsvar, så må det oprindelige
skriftlige produkt revideres og skal derefter genafleveres ved den
fastsatte afleverings dato for
syge/omprøven.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Supply Chain Management omfatter styring af samtlige
forretningsprocesser, der vedrører indkøb, produktion og
distribution af varer til slutkunden på tværs af
virksomhedsgrænser. I et globalt perspektiv medfører dette en øget
kompleksitet, idet produkter kan udvikles, sources, fremstilles og
distribueres i forskellige lande, hvilket har stor betydning for
lokalisering af produktion og lagerføring.
Fagets formål opnås ved, at faget indeholder følgende faglige
område:
- Introduktion til Supply Chain Management
- Fokus på Supply Chain Management som konkurrenceparameter
- Kundeperspektivet
- Strategisk sourcing (in- og outsourcing)
- Distributionskanaler og styring af disse
- Organisering af Supply Chain Management
- Supply Chain strategi
- Design og udvikling af Supply Chains og Networks
- Relationsledelse i kæder og netværk
- Anvendelse af Supply Chain informationssystemer til performance
optimering
- Performance målinger i Supply Chains
- Postponement og speculation
- CSR i globale forsyningskæder
- Supply Chain Innovation
|
Undervisningsformer |
Undervisningen vil primært være case baseret
således, at virksomhedsspillet løbende vil danne grundlag for
reflektioner over fagets temaer.
Herefter en kort gennemgang af dagens tema(er) med efterfølgende
plenum perspektivering.
Endelig afprøves teorierne på konkrete cases, øvelsesopgaver og
virksomhedsspil.
Det forventes herved at opnå en betydelig deltageraktivitet og en
høj anvendelsesorientering. |
Feedback i undervisningen |
Class feedback session after exams. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
36 timer |
Forberedelse (inkl. forberedelse af cases/øvelser) |
90 timer |
Hjemmeopgaver |
20 timer |
Forberedelse af essay |
30 timer |
Eksamen inkl. forberedelse hertil |
30 timer |
Total |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Skjøtt-Larsen m.fl: Managing the Global Supply Chain,
3rd edition, Copenhagen Business School Press
Artikler:
Arlbjørn,
J.S: Logistik
og Supply Chain- Er der et teoretisk ståsted
Baraldi, Enrico
(2006): Strategy
in Industrial Networks Experiences from IKEA
Bagaley, Bruce & Maskell, Brian: Value
stream management for lean companies
Hsuan, Juliana (2003): Modularity, component
outsourcing, and inter-firm learning
Hsuan, Juliana
(2006):
Platform management
Hsuan, Juliana
(2009): Service
Architecture and Modularity
Buzzell & Ortmeyer (1995): Channel Partnership
- Streamline distribution
Prahalad et al (2009): Why
Sustainablility is now the key driver of Innovation; HBR sep
2009
|