Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Demonstrere kendskab til og forståelse for centrale teorier,
modeller og metoder i relation til multimodale
kommunikationsprocesser og -produkter, der indgår i interkulturel
markedskommunikation, herunder samspillet mellem teori, empiri og
praksis
- Kunne identificere, analysere og i håndtere multimodale
kommunikationsprocesser og –produkter, herunder planlægge,
tilrettelægge og evaluere målrettet kommunikationsarbejde hos
virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder, der
involverer en kombination af flere modaliteter: tekst – typografi –
farve – symboler – illustrationer – m.v.
- Demonstrere indsigt i sammenhængen mellem den kreative proces
og de praktiske og organisatoriske rammer for den multimodale
løsning, herunder kende til de udfordringer en given løsning vil
møde på diverse medier og platforme, såsom print, web, tablet og
in-store
- Kunne foretage forundersøgelser af en kommunikationssituationen
i relation til afsender, budskab og modtager som grundlag for valg
af multimodal løsning, herunder i interkulturelt perspektiv
- I den skriftlige fremstilling: Demonstrere metode- og
formidlingsmæssig sikkerhed, herunder at kunne formulere sig klart
og præcist med anvendelse af relevante videnskabelig terminologi,
at angive kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen og kunne
diskutere de forskellige begreber inden for multimodal
kommunikationsplanlægning i forbindelse med den udvalgte
eksamenscase
|
Prøve/delprøver |
Multimodal
kommunikation:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis den studerende ikke er i en
gruppe, skriver denne en individuel rapport på max. 8 sider, som
tjener som grundlag for oplæg og diskussion til den mundlig
eksamen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Analyse af selvvalgt case godkendt af underviseren, som tager
afsæt i et konkret kommunikationsprodukt.
De studerende vælger en case, som involverer et eller flere
multimodale kommunikationsprodukter. Der skal foretages en analyse
af den foreliggende kommunikationssituation og af de valgte
kommunikationsprodukter med fokus på disses stærke og svage sider
samt muligheder for optimering. Casen skal godkendes af
holdunderviseren.
Den mundtlige eksamen indledes med et oplæg fra gruppen,
hvor hver gruppedeltager har ordet i max. 2-3
minutter. Eksaminationen fortsætter herefter som en
diskussioin mellem gruppens medlemmer, eksaminator
og evt. censor med afsæt i et antal spørgsmål fra eksaminator,
evt. suppleret af censor, der tager udgangspunkt i den
skrigftlige rapport og/eller gruppens mundtlige
oplæg. Hver gruppedeltagers mundtlige præstation bedømmes
individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Stort set al markeds- og forbrugerkommunikation bygger på en
”cocktail” af ord, tekst, typografi tal, symboler, farver, former,
film osv., som afkodes af modtagere med forskellige demografiske,
vidensmæssige og ofte også kulturelle forudsætninger i skarp
konkurrence med andre, lige så multimodale kommunikationsprodukter.
Kurset giver deltagerne en integreret forståelse af hele den palet
af informationsbærende elementer (modaliteter), som
markedskommunikatoren har til rådighed i sin håndtering af denne
proces, og forener teori med praksis i konkret case-arbejde.
Kurset giver et teoretisk og praktisk grundlag for
at forstå de forskellige kommunikative modaliteters muligheder
og begrænsninger som led i planlægning og evaluering af
forbrugerkommunikation og anden målrettet (strategisk)
kommunikation,og deres indbyrdes samspil, når de afkodes af
modtageren online. Som en del af kurset skal de studerende selv
gennemføre en empirisk baseret undersøgelse og analyse af konkrete
kampagner og kommunikationsprodukter. Dette arbejde indgår som
optakt til af den eksamenscase, den studerende skal udforme i
forbindelse med kurset.
Følgende emner berøres i kurset:
Teori/metode:
-
Hvad er kommunikation og kommunikative tegn?
-
Hvad kan (man med) ord: What’s in a name? - innovativ
ord- og begrebsdannelse
-
Sproglige udsagn, og det, vi gætter os til: halo-effekter,
relevans- og dissonansteori mm
-
Visuelt sprog: Følelsesmæssig appel, referentiel præcision og
propositionel indeterminitet
-
Visuel framing af sprogligt indhold, og omvendt
-
Image vs. Idea: Begreber er ikke kun rationel viden men
sensorisk førstehåndsoplevelser lagret dybt i hukommelsen – hvordan
trigges de?
-
Den aktive afkodning: Hvad ser vi på – og hvad forstår
vi så? Herunder eyetracking som testredskab.
-
Er sprog forskellige og billeder universelle? Eller kan det være
stik modsat?
Praksis:
-
Produktemballager, hjemmesider, indlægssedler …
-
Branding: Joyce og Juliet-princippet
-
Produktudvikling: Produktoplevelse el. kommunikation –hvor går
grænsen`?
-
Brugerdrevet innovation i praksis.
Lokalisering versus globalisering af forbrugerkontakt via
multimodale cocktails
|
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af forelæsninger
og holdundervisning. Holdundervisningen er baseret på de
studerendes aktive deltagelse og har fokus på diskussioner i
klassen, baseret på oplæg fra studerende, samt opgavegennemgang.
For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil
en del af holdøvelserne være bygget op om øvelser, som relaterer
sig til den senere udformning af eksamenscase. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback på de studerende både
i forbindelse med opgavegennemgang og de enkelte gruppers arbejde
med selvvalgt case som led i diskussioner i klassen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
134 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
NOTE FRA UDKAST: Vi må vælge 1-2 ud og bruge som
grundbog, og så supplere med uddrag / artikler. (På sigt: Selv
skrive en bog..?!”)
- Aitchison, J. (2012) Words in the Mind: An Introduction to
the Mental Lexicon 4th Edition. Oxford: Blackwell.
- Jewitt, C., Bezemer, J., & O’Halloran, K. L. (2016).
Introducing Multimodality. London & New York:
Routledge.
- Messareis, P. (1996). Visual Persuasion : The Role of
Images in Advertising. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Riezebos, R. (2003). Brand.Managemen.A.
Theoretical and Practical. Approach. Upper Saddle River, N.J.
: Prentice Hall, 2003.
- Varey, R. (2002). Marketing Communication: A Critical
Introduction. London & New York: Routledge.
- Smith, K. (2005). Handbook ofVisual
Communication: Theory, Methods, and Media. Mahwah, NJ:
Erlbaum.
Hertil kommer et sæt af supplerende videnskabelige artikler, der
downloades via biblioteket fra respektive journals, samt
casemnateriale m.v., der bliver offentlig gjort på
Learn
|