Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Demonstrere kendskab til og forståelse for fagets teorier,
modeller og metoder i forhold til kommunikationsfaglige
problemstillinger inden for kommunikationsplanlægning, herunder
samspillet mellem empiri og teori.
- Kunne identicere,og analysere kommunikations- og
kampagneplanlægning med henblik på budskab, målgrupper, medievalg
og kommunikationsformer samt omverden
- Kunne planlægge, tilrettelægge og evaluere målrettet
kommunikations- og kampagnearbejde hos virksomheder, organisationer
og offentlige myndigheder
- Kunne foretage forundersøgelser af kommunikationssituationen i
relation til afsender, budskab og modtager som led i
kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation
- I den skriftlige fremstilling: Demonstrere metode- og
formidlingsmæssig sikkerhed, herunder at kunne formulere sig klart
og præcist med anvendelse af det relevante fagsprog, at angive
kilder korrekt og konsekvent i besvarelsen og kunne diskutere de
forskellige begreber inden for kommunikationsplanlægning i
forbindelse med den udvalgte eksamenscase
|
Prøve/delprøver |
Kommunikationsplanlægning:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel besvarelse af en stillet casebesvarelse, som tager
udgangspunkt i pensum og praksis. Der skal arbejdes med både
teoretisk forankring og metodiske overvejelser samt
empiri-indsamling. Som hovedregel tager de studerende udgangspunkt
i den stillede opgave to fra undervisningen og arbejder videre med
den som skriftlig eksamensprodukt i forhold til dels den feedback,
den studerende får samt de nye opgavebesvarelser, som udleveres på
sidste
undervisningsdag.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset gennemgår det teoretiske og praktiske grundlag
for tilrettelæggelse af virksomheders, organisationers og
offentlige myndigheders eksterne, strategiske kommunikation med
fokus på kampagner. Kurset giver en indføring i planlægning og
evaluering af strategisk kommunikation.
Den studerende får kendskab til metoder og teorier, der underbygger
og muliggør planlægning af virksomheders og
organisationers kommunikation, herunder planlægning af større
og sammenhængende kampagner.
På kurset gennemgås metoder til kommunikations- og
kampagneplanlægning, herunder analyse af
situation/omverden, målgrupper, afsender, budskab, medier og
kommunikationsformer. Videre gennemgås metoder til empiriske
undersøgelser (spørgeskema og interview).
Som en del af kurset skal de studerende selv gennemføre en empirisk
baseret undersøgelse og analyse af fx en kampagne. Dette arbejde
indgår som en del af den eksamenscase, den studerende skal udforme
i forbindelse med kurset.
|
Undervisningsformer |
Kurset består af en kombination af forelæsninger
og holdundervisning. Holdundervisningen er baseret på de
studerendes aktive deltagelse og har fokus på diskussioner i
klassen, baseret på oplæg fra studerende. For at sætte kurset ind i
en realistisk og praktisk sammenhæng vil en del af holdøvelserne
være bygget op om øvelser, som relaterer sig til den senere
udforming af eksamensopgaven. |
Feedback i undervisningen |
Mundtlig feedback ved gruppe-fremlæggelser
Mundtlig og skriftlig feedback ved skriftlige opgaver |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
134 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Sepstrup, Preben & Øe Fruensgaard, Pernille (2010)
Tilrettelæggelse af information, Kommunikations- og
kampagneplanlægning. 4. udgave, Academia, København
- samt supplerende videnskablige artikler, der bliver offentlig
gjort på Learn
|