Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- designe og udføre simple kvalitative interviews, herunder
individuelle interviews og fokusgruppeinterviews, samt foretage
konkret deltagerobservation på netmedier, samt kende ligheder og
forskelle mellem etnografisk og netnografisk metode
- samle kvalitative data i simple, men sigende, displays, samt
analysere kvalitative data kritisk
- redegøre kort for sammenhængen mellem paradigmatisk baggrund,
brug af specifikke kvalitativ metoder, og deres resultater
- kombinere kvantitative og kvalitative metoder til besvarelse af
et overordnet, fagrelevant problem
- designe en survey-undersøgelse der belyser en relevant
problemstilling
- bruge beskrivende statistik og grafiske metoder til at
præsentere og forstå kvantitative data
- opstille enkle hypoteser og teste disse statistisk med valg af
en passende test
- forholde sig kritisk til undersøgelsesdesign og analysemetoder,
herunder f.eks. formulering af spørgsmål og hypoteser,
stikprøveudtrækning, valg af test og relevante forudsætninger for
tests
|
Prøve/delprøver |
Metode:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Rapporten må maksimalt fylde 10 sider uanset
gruppestørrelse. Dette gælder også hvis rapporten udarbejdes
individuelt. Bilag begrænset mest muligt til relevante
data. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende udarbejdet og
afleveret den skriftlige rapport til den ordinære eksamen, men
været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund
af genindlevering af den oprindelige rapport.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet den skriftlige rapport skal
den studerende udarbejde en rapport og deltage i den efterfølgende
mundtlige prøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny eller en identisk rapport og på
den baggrund deltage i den mundtlige omprøve.
Hvis den studerende har skrevet en individuel opgave, men ikke er
bestået efter den mundtlige prøve, kan den studerende vælge at
indlevere en ny, en forbedret eller en identisk rapport og på den
baggrund deltage i den mundtlige omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Rapporten skal kombinere mindst en kvalitativ og mindst en
kvantitativ metode i undersøgelsen af et selvvalgt problem.
Rapporten udarbejdes i grupper 2-5 studerende.
De studerende afleverer en skriftlig grupperapport af deres
undersøgelser og går op enkeltvis og begrunder metodologisk de
metodiske valg de har foretaget og foretager en selvstændig
bedømmelse af resultaternes validitet,
rækkevidde, pålidelighed, samt på hvilken måde man kan
kombinere de kvalitative og de kvantitative
resultater.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kursets mål er at lære de studerende at beherske nogle
kvantitative og kvalitative metoder i praksis, baseret på et kursus
i elementær statistik, herunder udformning af kvantitativ
spørgeskemaundersøgelse, samt et kursus i kvalitativ metode,
der indebærer interviews, individuelt og
fokusgruppe, netnografiske studier, og en præsentation af en
konkret psykologisk metode, som ligger på grænsen mellem det
kvantitative og det kvalitative. De studerende skal lære at
forholde sig kritisk og eksplicit til forholdet mellem
forskningsspørgsmål og metodevalg. De skal lære at foretage
valg af specifikke kvalitative og kvantitative metoder i form
af mixed methods, således at mere end én tilgang til det samme
overordnede problem kan udgøre en samlet undersøgelse.
Halvdelen af kurset vil bestå af af forelæsninger, samt øvelser i
konkret udformning af interviews og interviewguides, samt analyser
af netfora for at undersøge om der er tale om egentlige
“online-kulturer”, samt disses eventuelle værdi for
markedsorienteret forskning. Valget af online kultur skal
være knyttet til profilering og salg/marketingsmuligheder
ifht. et specifikt produkt/brand, som de studerende selv vælger.
Den anden halvdel af kurset vil bestå af gennemgang og øvelser i
elementær statistik baseret på en fast lærebog.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger, øvelser baseret på opgaver og
gruppearbejde på selvvalgte projekter med vejledning. |
Feedback i undervisningen |
Der gives feedback under øvelserne ved fremlagte
svar på øvelsespørgsmål.
Der gives individuel gruppevejledning på eksamensprojekt i op til
en time per gruppe.
Der kan stilles spørgsmål før, (på mail) under og efter
forelæsningerne. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
156 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
50 timer |
|
Yderligere oplysninger |
I den kvalitative del anvendes både teoretiske tekster og
specifikke emnetekster, som samles i et kompendium. Til den
kvantitative del bliver der valgt en grundbog, hvor vi bruger mange
kapitler.
|
Foreløbig litteratur |
Stjernholm Madsen ”Statistik for ikke-statistikere” ,
Samfundslitteratur. 2012.
Noget om semiotiks analyse af kombinationerne af nilleder og tekst
i reklamer og kampagner.
Heiman, G. W. (2001). Understanding research methods and
statistics: An integrated introduction for psychology. Second
edition (hardback). Boston: Houghton Mifflin. [Especially Chapter
4, “Design issues and ethical concerns in experiments”, pp.
79-107.]
Stroop, J. R. (1935/1992). Studies of interference in serial
verbal interactions. Journal of Experimental Psychology: General,
121, 15-23.
Smith, V., Møgelvang-Hansen, P., & Hyldig, G. (2010). Spin
versus fair speak in food labelling: A matter of taste? Food
Quality and Preference, 21, 1016-1025.
Ib Andersen, Kap. 1-‐2, og
Robert V. Kozinets:" Netnography: Doing Ethnographic Research
Online: Kap 2 + 4 +. 5 + 7:.plus
Munin og O’Guinn, 2001; Brand Fællesskaber fra www.brandbase.dk,
evt kort
tekst fra ”Det Lærende Brand”.
Brinkman & Tanggaard (2010) : "Kvalitative Metoder. En
Grundbog" .Kap. 1 (s. 29-‐53): ’Interviewet: samtalen som
forskningsmetode. Hans Reitzels Forlag. Kap. 20 (s.
429-‐445): ’Etik i en kvalitativ verden’ ;23 + 24 (om kvalitet i
kvalitativ metode + formidling),
Fuglsang, Hagedorn-‐Rasmussen og Bitsch Olsen: Teknikker i
Samfundsvidenskaberne, Kapitel 16, Hanne Warming Nielsen:
’Deltagende
Observation’ .
Ole Bjerg & Kaspar Villadsen (red.): Sociologiske Metoder. Kap.
7 om
fokusgruppen og socialkonstruktivisme
Teksterne til den kvalitative del samlet i et kompendium. Der
tages forbehold for ændringer inden
kursusstart.
|