2017/2018 BA-BINTO1004U Definition af IS
English Title | |
Definition of Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
informationsteknologi, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: I projektet og den afsluttende eksamen skal den
studerende demonstrere evnen til at:
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Det forventes at de studerende har forudsætninger svarende til at have gennemført 1., 2. og 3. semester af uddannelsen, herunder grundlæggende viden om programmering og virksomheders informationssystemer. Faget udprøves sammen med faget: Udvikling af større systemer BA-BINTO1006U, og det er derfor en forudsætning, at begge fag følges samtidigt. | ||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
På 4. semester vil de studerende gennem kurserne 'Udvikling af større systemer' og 'Definition af informationssystemer' blive i stand at forstå og håndtere det kompleks af problemstillinger der knytter sig til at udvikle større IT baserede informationssystemer. Fokus i 'Udvikling af større systemer' er på interaktionen mellem et IT system og dets brugere, mens det i 'Definition af informationssystemer' er på analyse og design af informationssystemer, der kan indgå i forbedringen af en problemsituation i en organisatorisk (i bred forstand) sammenhæng.
Ved 'større' systemer forstås blandt andet IT-baserede informationssystemer
Eksempler på 'større' systemer er administrative og proceskontrol systemer i større og mindre virksomheder, intranet, web-systemer til e-handel, og spil med flere samtidige brugere.
En væsentlig udfordring ved fremstilling af sådanne systemer er en sammensat brugerskare, en kompleks organisatorisk kontekst og ustabile og/eller dårligt forståede krav.
I løbet af semesteret skal de studerende få erfaring med selv at arbejde systematisk med design, udvikling, konstruktion og dokumentation af større systemer, der
Bemærk, at de studerende forventes at have opnået tilstrækkelige programmeringskompetencer gennem studiets første tre semestre til at kunne demonstrere deres resultater gennem enkle prototyper.
Formålet med faget ’Definition af informationssystemer’ er at gøre de studerende i stand til at identificere behovet for og definere indholdet af relevante (IT-baserede) informationssystemer, herunder analysere og designe et IT-system.
Faget anvender en bred definition af begrebet informationssystem (IS) til først og fremmest at betyde et organisatorisk system til behandling af information, som kan, men ikke nødvendigvis skal, understøttes af IT baseret informationsteknologi.
Det introducerer en metodisk ramme til systematisk undersøgelse af en problemsituation og efterfølgende definition af mulige organisatoriske og IS/IT-mæssige forbedringer, samt en metode til analyse og design af IT systemer. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Der tilstræbes en tæt sammenhæng mellem modulerne
("Udvikling af større systemer", og "Definition af
IS"), således at de samme typer af systemer belyses ud fra
fagenes forskellige vinkler. Der lægges vægt på en vekselvirkning
mellem teori og praksis med forelæsningerne, arbejde med praktiske
opgaver i analyse, design, programmering m.m., herunder samarbejde
og innovationstilgang med inddragelse af case.
Undervisningen afvikles i moduler á tre timer, hvor der veksles mellem forelæsning og øvelser. Learn bruges til distribution af undervisningsmateriale, quizzes og deling af opgavebesvarelser og designskitser. |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger (hvor underviser og studerende
indgår i en dialog om det teoretiske udgangspunkt på relevante
cases).
Fremlæggelser og klyngevejledning ved 2 workshops, der afholdes sammen med kurset "Udvikling af større systemer". Mundtlig eksamen (hvor de studerende får feedback på karakter). |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Avison, D. E. and Fitzgerald, G. (2006). Information Systems Development: Methodologies, Techniques and Tools, McGraw-Hill. (Udvalgte kapitler)
Bødker, K., Kensing, F., Simonsen, J. (2008). Professionel IT-forundersøgelse, 2. udgave. Samfundslitteratur.
Mathiassen, L., Munk-Madsen, A., Nielsen, P. A. and Stage, J. (2000). Object Oriented Analysis and Design. Aalborg, Marko. (dansk udgave 2001).
Hirschheim, R. and Klein, H. (1989). Four Paradigms of Information Systems Development. CACM, 32 (10): 1199-1216.
Dahlbom, B. and Mathiassen, L. (1993). Computers in Context. The Philosophy and Practice of Systems Design, Malden, MA, Blackwell. Chapter 4,5 |