2017/2018  BA-BINTO1035U  Makroøkonomi

Macroeconomics

Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og informationsteknologi, BSc
  • Tamas Vamosi - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 15-06-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • beskrive og forklare fagets modeller, begreber, perspektiver og teorier,
  • anvende begreber, modeller, perspektiver og teorier på konkrete cases og eksempler m.h.p. at kunne identificere makroøkonomiske problemstillinger,
  • gennemføre analyser og fremkomme med principielle og/eller konkrete løsningsforslag,
  • angive, hvordan en given model eller et løsningsforslag på en problemstilling trækker på den præsenterede teori og med udgangspunkt heri kunne forholde sig til den(t) pågældende models og/eller løsningsforslags anvendelsesmæssige muligheder, begrænsninger og dilemmaer.
Makroøkonomi:
Prøveform Mundtlig stedprøve
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Med følgende forberedelsestid: 17 Minutter
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter
Hjælpemidler Med visse hjælpemidler, se listen nedenfor:
Den studerende må medbringe følgende i forberedelseslokalet
  • Lommeregner efter eget valg
  • Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i papirformat
Den studerende må desuden medbringe simple skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). Det er ikke tilladt at kommunikere med andre i forberedelsestiden.

Eksamen er hele pensum samt de gennemgåede cases.

En i forberedelsestiden udfærdiget disposition må gerne tages med ind til eksamen.

Faget Makroøkonomi introducerer de grundlæggende makroøkonomiske begreber, sammenhænge og modeller. Centrale makroøkonomiske emner gennemgås, økonomiens funktionsmåde beskrives og vigtige økonomiske principper identificeres.

Fagets strukturelle hovedinddeling:
i)       Det korte sigt
ii)      Det lange sigt
iii)     Det meget lange sigt,

Det korte sigt indeholder de økonomiske konjunkturer. Priserne er her stive. Det lange sigt er den klassiske ligevægtssituation med fleksible priser men med konstant kapitalapparat. Det meget lange sigt indeholder vækstteorien, hvor nu også kapitalapparatet kan variere.

Faget søger at besvare spørgsmål som: Hvad bestemmer den samlede produktion og indkomst i samfundet? Hvor vigtig er international handel for en (åben) økonomi, og hvad betyder i denne sammenhæng begreber som ’internationalisering’ og ’globalisering’? Hvorfor udvikler økonomien sig ujævnt over tid? Har man mulighed for at stabilisere økonomien via økonomisk politik? Hvorfor bliver de nominelle priser ved med at stige (også kaldet inflation) over tid? Er underskud på betalingsbalancen et problem? Hvad er penge, hvem bestemmer den samlede pengemængde i samfundet, og hvordan påvirker dette økonomien? Hvorfor er der ikke altid fuld beskæftigelse?

Pensum vil primært blive gennemgået ved forelæsningerne, mens der ved øvelsestimerne vil blive gennemgået eksamenslignende spørgsmål. Formålet med øvelsesopgaverne er at opøve de studerende evne til at strukturere og diskutere makroøkonomiske problemstillinger. Øvelsesundervisningen forventes at være lærer- og studerende-interaktiv. De studerende får herigennem et indtryk af, hvordan typiske eksamensspørgsmål kan se ud, og hvordan de håndteres.
De studerende får løbende, individuel feedback i undervisningsforløbet af underviseren i såvel forelæsninges- som øvelsestimerne, væsentligst som respons i de løbende samtaler og dialoger.
Forelæsninger 30 timer
Forberedelse til forelæsninger 75 timer
Øvelser 16 timer
Forberedelse til øvelser 40 timer
Eksamensforberedelse 44 timer
Eksamen 1 timer
Total: 206 timer

Mankiw, G. & Taylor, M.:Macroeconomics, European Edition, 2nd. ed., Worth Publishers, ca. 550 sider.

Ingen yderligere litteratur.

De studerende skal anskaffe bogen.

Sidst opdateret den 15-06-2017