Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- redegøre for og konstruere udvalgte delprodukter, der
fremstilles i et objektorienteret systemudviklingsforløb
- redegøre for grundlæggende begreber inden for objektorienteret
programmering
- anvende et objektorienteret programmeringssprog til at
konstruere mindre applikationer
- designe et simpelt web-brugerinterface
- analysere en mindre datamængde og ud fra denne konstruere en
simpel relationel database model
- foretage simple forespørgsler og opdateringer i en relationel
database
- tilgå en database fra et program
- anvende remote procedure kald til en web-server
- anvende de teknikker og værktøjer, der er introduceret i faget,
til at analysere og løse et komplekst problem gennem udvikling af
et mindre administrativt program (analyse, design, konstruktion,
test og dokumentation)
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af tre delprøver:
Programmering
og udvikling af små systemer samt databaser: | Delprøvens vægt | 25% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. | Antal personer i gruppen | 3-4 | Omfang af skriftligt produkt | Max. 50 sider | | Projektrapporten skal have et omfang på maks 50
normalsider med tydelig angivelse af de individuelle studerendes
indsats, jf. § 19, stk. 4, i 2016/17-studieordningen.
Der kan vedlægges maks 30 normalsiders bilag. | Opgavetype | Rapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Vinter | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Ved sygeprøve afleveres en ny
rapport, og ved omprøve afleveres rapporten i omarbejdet
form. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Semestergrupperapport 1. semester. Den skriftlige
rapport udarbejdes i grupper på max. 4 studerende.
Studienævnet fastsætter de præcise regler for
gruppedannelse. |
Programmering
og udvikling af små systemer samt databaser: | Delprøvens vægt | 25% | Prøveform | Skriftlig stedprøve på CBS'
computere | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 4 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Vinter | Hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern. Syge-omprøven kan afholdes som en
skriftlig stedprøve eller som en 20 min. individuel mundtlig
eksamen. Eksamensformen vil fremgå af DE eller
my.cbs. |
Programmering
og udvikling af små systemer samt databaser: | Delprøvens vægt | 50% | Prøveform | Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. | Individuel eller gruppeprøve | Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave | Antal personer i gruppen | 3-4 | Omfang af skriftligt produkt | Max. 30 sider | Opgavetype | Projektrapport | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Sommer | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Den studerende vælger selv om
han/hun vil genaflevere samme rapport, aflevere en omarbejdet
rapport eller aflevere en helt ny rapport | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Projektet afsluttes med en mundtlig individuel eksamen, hvor der
tages udgangspunkt i den afleverede rapport, og der eksamineres i
hele pensum. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget ser primært på teknikker til programudvikling af mindre
informationssystemer. Formålet med undervisningen er at give den
studerende en grundlæggende forståelse for udvikling af mindre
programmer med grafiske web-brugergrænseflader og tilknyttede
databaser. Kurset er inddelt i 2 semestermoduler: Programudvikling
I (1. semester) og Programudvikling II (2. semester).
De studerende forberedes til integrationsfaget, der starter på
2. semester og kører sideløbende med undervisningen i IT
projektledelse i forårssemesteret. Formålet er, at den studerende
tidligt i HA(it)-undervisningsforløbet indser de tætte koblinger
mellem fagene.
Programudvikling I (1. semester):
Kurset giver en basisviden om emner, der er relevante i
forbindelse med udvikling af IT-systemer med speciel vægt på
objektorienterede programmeringsprincipper. Udgangspunktet er en
tværfaglig tilgang til IT, der understøttes af en praksisorienteret
undervisningsform, der indebærer, at teoretiske emner og
teknologiske begreber løbende bliver holdt op imod konkrete og
praktiske eksempler, som den studerende selv arbejder med. Følgende
emner behandles:
- Projektplanlægning: Den proces, der fører fra idé til
fremstillingen af et endeligt produkt, samt udvalgte
procesmodeller.
- Metoder (ObjektOrienteret Analyse og Design): Sammenhængen
mellem produkter, der fremstilles i et systemudviklingsforløb
(UML-diagrammer ol.) og programmeringsklasser.
- Introduktion til objektorienteret programmering (Java):
Centrale begreber og principper indenfor objektorienteret
programmering - herunder datatyper, kontrolstrukturer, klasser,
objekter og arv – samt anvendelse af disse til konstruktion af
simple programmer.
Sideløbende med undervisningen arbejdes med et obligatorisk
eksamensprojekt, der indgår i kursets bedømmelse under
gruppeprojektrapport. Dertil kommer en skriftlig stedprøve.
Programudvikling II (2. semester):
Kursets obligatoriske eksamensprojekt (Mundtlig prøve på
baggrund af skriftligt produkt ) omhandler et konkret
udviklingsarbejde i relation til integrationsfaget. Kurset har
samspil med undervisningen i integrationsfaget IT Projektledelse. I
integrationsfaget arbejdes f.eks. med kravspecifikation og
planlægning, hvor der i Programudvikling II designes og
implementeres. Følgende emner behandles:
- Arbejde med Google Web Tools (CWT) til udvikling af simple
web-applikationer med tilhørende back-end.
- Introduktion til design af databaser, koble et program til en
database og anvende SQL.
- Anvende JDBC til databaseadgang fra Java.
Kursets eksamensprojekt bygger videre på 1. semesters
eksamensprojekt.
|
Undervisningsformer |
Der veksles mellem teorigennemgang, praktiske
øvelser med og uden brug af PC. Nødvendigt udviklingssoftware er
Eclipse med relevante plug-ins, og der udarbejdes programmer i
Java.
De præsenterede teorier og metoder skal afprøves i praksis. Derfor
stilles der i løbet af semestret mindre opgaver, hvor eksempler på
de studerendes opgaveløsninger diskuteres i plenum.
De studerende arbejder endvidere i det meste af semestret med et
mindre projekt. Kursets emner gennemgås i en rækkefølge, så deres
relevans demonstreres (fra idé til produkt). Projektet tager
udgangspunkt i en virksomheds behov for et mindre administrativt
IT-system. Objektorienteret analyse og design præsenteres, og det
demonstreres, hvordan en designmodel kan mappes over i et program.
Endvidere evaluerer de studerende hinandens arbejde med
miniprojektet ved reviews. |
Feedback i undervisningen |
Forelæsninger, hvor underviser og studerende har
mulighed for at indgå i dialog om relevante cases.
Øvelser, hvor de ugentlige opgaver kan evalueres sammen
instruktorer.
Gruppevejledning, hvor de studerende i grupper (i Bitlab) får
feedback på deres arbejde.
Individuel vejledning, hvor de studerende i Bitlab får feedback på
deres arbejde.
Afholdelse af reviews, hvor grupperne review’er hinandens arbejde.
Skriftlig projektrapport (efter 1. semester – i form af en
karakter).
Individuel skriftlig stedprøve (efter 1. semester – i form af en
karakter).
Mundtlig prøve (efter 2. semester – i form af mundtlig feedback på
karakter).
Fremlæggelser i plenum (2. semester), hvor udvalgte hold
præsenterer deres projekt og får feed-back. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsning |
60 timer |
Øvelser |
60 timer |
Forberedelse til forelæsninger og øvelser |
180 timer |
Semesterrapport 1 |
37 timer |
Semesterrapport 2 |
37 timer |
Eksamen + forberedelse |
38 timer |
Total: |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen bliver muligvis ændret. De studerende kan finde den
endelige litteraturliste på LEARN inden semesteret starter
Litteratur (1. semester):
- Y. Daniel Liang (2015). Introduction to Java Programming.
Brief Version. 10. edition. Pearson Education. ISBN
9781292078564.
- Herudover henvises til web-sider.
Litteratur (2. semester):
-
Deitel & Deitel: Java How to program, 9. ed.,
Prentice Hall, ISBN-10: 0132575663, ISBN-13: 978-0132575669
(kap 28, ca 45 sider)
- GWT-kompendium (ca. 60 sider)
|