Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Læringsmål for Indre Markedsprojekt er opstillet i to
aspekter, det ene vedrører det metodiske udbytte af arbejdet
dermed, det andet vedrører de elementer som Projektet skal bestå
af.
Det metodiske udbytte
Efter at have gennemført forløbet skal den studerende kunne:
• Håndtere en iterativ proces, hvor bearbejdning af viden og
formulering af problem er gensidigt influerende
• Formulere et problem, som kan styre og strukturere arbejdet med
afhandlingen og dens indhold
• Argumentere for formulering af de spørgsmål, der besvares for at
løse problemet.
• Forklare og evaluere de metoder, der bliver anvendt til
besvarelsen af spørgsmål og ved løsningen af problemet
• Udvælge og bearbejde teori, der bruges til formulering af
problem, opstilling af spørgsmål, analyse og konklusion
• Argumentere for relevansen af den anvendte teori
• Udvælge og bearbejde primære og sekundære kilder, der anvendes
til dokumentation for analyse og løsning af problemet
• Forklare og evaluere den overordnede sammenhæng mellem:
formulering af problem, valg og brug af teori, empiriindsamling og
empiribearbejdning og konklusion
Indholdskriterier
Karakteren 12 gives, når Projektet på fremragende vis, d.v.s. med
ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende krav:
- Projektet er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at Projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens imellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion således, at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår)
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, d.v.s. går i
dybden
- I bedømmelsen indgår resumé, der indeholder Projektets centrale
pointer. Resuméet skal affattes på engelsk
- Projektet anvender begge fagområder i løsningen af
problemformuleringen, således at fagområderne indgår i projektet
med nogenlunde samme vægt. Projektet kombinerer de to fagområder
hensigtsmæssigt
- De i Vejledningen anførte elementer
- Se læringsmål for Juridisk metode og retsteori samt
Videnskabsteori under "Kursets indhold, forløb og
pædagogik" nedenfor
|
Prøve/delprøver |
Indre
Markedsprojekt: Metode og Videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
3-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
Se nærmere vejledning for Indre Markedsprojekt,
som er godkendt af studienævnet.
Arbejdet med projektet udføres i grupper bestående af 3-5
studerende. Projektet skal for grupper med 3 studerende have et
sidetal på max. 40 normalsider og for grupper med 4-5 studerende
max. 50 normalsider.
Der er ikke mulighed for at aflægge Indre Markedsprojekt som
individuel prøve, med mindre der foreligger en dispensation fra
studienævnet. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis projektet ikke er indleveret
til den ordinære eksamen, skal den studerende indlevere et nyt
projekt med et nyt tema til syge/omprøven. Det nye tema bestemmes
af den fagansvarlige. Studerende, der skal aflevere projekt
indenfor det nye tema har ret til (nye) vejledningstimer.
Hvis prøven bedømmes med karakteren 00 eller -3 skal den studerende
indlevere et omarbejdet projekt til syge/omprøven.
Indlevering af et omarbejdet projektarbejde såvel som indlevering
af et nyt projektarbejde tæller som fornyet deltagelse i den
pågældende prøve.
Hvis en studerende er syg under hele eller store dele af
projektforløbet, har vedkommende ret til at indlevere et projekt
med det oprindelige tema til bedømmelse snarest mulig efter den
ordinære prøve, det vil normalt sige i samme eksamenstermin eller i
umiddelbar forlængelse heraf. Hvis en studerende er syg på dagen
for den mundtlig prøve, afholdes der en individuel mundtlig prøve
snarest muligt efter den ordinære eksamen, det vil normalt sige i
samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Den
ordinære eksamen afholdes på vanlig vis for de øvrige
studerende.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Projektarbejdsformen indgår som en obligatorisk del af
HA(jur.)-uddannelsen ved CBS. Den bærende tanke er, at de
studerende ikke blot skal præsenteres for økonomiske og juridiske
fag i et traditionelt undervisningsforløb, men opøve evnen til
inden for en eller flere problemkredse:
• på egen hånd at gå i dybden for at søge løsninger under
integreret anvendelse af viden og metoder fra begge fagområder,
• at præsentere resultaterne af en sådan arbejdsproces i en
forpligtende arbejdsrapport,
• at fremlægge og præsentere en sådan rapport,
• at gå ind i en drøftelse af de spørgsmål, som rapporten rejser
eller behandler, berører eller har ladet ligge.
Projektets emne vælges tværgående for de juridiske og økonomiske
fag. Emnet for Indre Markedsprojekt skal have sin faglige baggrund
i de hidtil gennemgåede fag.
Emnet for faget Juridisk metode og retsteori er:
Dels: Retskildelære og retsdogmatisk analyse = retsvidenskab
generelt
Dels: En række centrale retsteorier = retsfilosofi generelt.
Formålet med faget Videregående juridisk metode og retsteori er at
give de studerende en fundamental forståelse af retsvidenskabens
forskellige aspekter, herunder tilvejebringe en forståelsesmæssig
ramme for kombination med økonomiske analyser og perspektiverne for
præventiv anvendelse af juraen. I faget berøres således en
diskussion af disse perspektiver og af, hvordan dette får
indflydelse på udarbejdelsen af problemformuleringer og projekter.
For at opfylde formålet med faget foretages således en gennemgang
af retskildelæren i dansk ret; regulering, sædvaneret, retspraksis
og forholdets natur. Endvidere gennemgås rettens funktion; herunder
lovgivningsprocedure, indhold og fortolkning af love, ændringslove,
forarbejder, hjemmel og sammenhæng mellem grundloven, almindelige
love og bekendtgørelser, anordninger og planer. Ligeledes
indeholder faget en gennemgang af domstolspraksis og fortolkning af
domme, retssædvaner og forholdets natur. Håndhævelse og
civilproces, herunder forhandlingsprincippet samt andre
grundlæggende forhold indenfor civilprocessen gennemgås. Faget
indeholder endvidere en gennemgang af EU-rettens regulering,
retskilder og EU-domme. I forbindelse med EU-retten gennemgås
kompetenceforholdet til dansk ret, herunder traktater, direktiver
og anden regulering.
I forhold til det retsvidenskabelige og videnskabsteoretiske
indhold lægger faget vægt på en gennemgang af retsteorierne i et
historisk og EU-retligt perspektiv – for at søge efter svar på
forhold som: hvad er ret, hvornår er retten gyldig og hvad forstås
ved gældende ret og sammenhængen i retten.
Målet med Videregående juridisk metode og retsteori er, at de
studerende til den mundtlige eksamen skal kunne:
• Redegøre for indholdet i retsvidenskaben
generelt, særligt for indholdet i retskildelæren, den
retsdogmatiske metode og retspolitiske analyser
• Angive forskelle mellem de forskellige
discipliner inden for retsvidenskaben. Den studerende skal have et
indgående kendskab til betydningen af den juridiske metode ved
juridiske analyser, samt kunne angive hvilke retskilder, der er
anvendt i Indre Markedsprojekt, hvordan den retsdogmatiske analyse
er gennemført og forskellen på retsdogmatik og -politik i forhold
til projektet
• Redegøre for indholdet i de grundlæggende
retsteorier, der er angivet i pensum. Særligt indgående skal der
kunne redegøres for naturretten, hermeneutikken, retspositivismen
og -realismen. Den studerende skal kunne angive teoriernes særlige
karakteristika og forklare betydningen af hver enkelt retsteori og
kunne angive forskelle og ligheder, samt kunne sætte teorierne ind
i et europæisk historisk perspektiv
• Forklare forskellen mellem retsvidenskaben og
–filosofien og redegøre for og diskutere forholdet mellem de to
discipliner
• Vise indgående kendskab til de modeller, der er
anvendt i pensum til at forklare såvel retsvidenskaben som
retsfilosofien
|
Undervisningsformer |
Det forventes at de studerendes arbejdsindsats
fordeler sig over fagets 96 arbejdstimer på følgende vis: |
Feedback i undervisningen |
Feedback sker direkte i undervisningen.
Undervisningen pædagogiske form indeholder mange elementer af
reflektion, skabt af dialog mellem de studerende og mellem
forelæseren. Forelæseren giver dels feedback på indbyrdes
diskussion mellem studerende og direkte feedback på alle de
reflektioner, de studerende bidrager med i selve undervisningen
gennem de mundtlige øvelser, der er indbygget i undervisningen.
De studerende får endvidere feedback på det skriftlige arbejde i
Indre Markedsprojekt under eksamen, som led i forberedelsen til
bachelorprojektet. |
Studenterarbejdstimer |
Forelæsninger |
20 timer |
Forberedelse |
60 timer |
Eksamensforberedelse |
16 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Nielsen og Tvarnø, Retskilder og retsteorier, 5. udgave, 2017,
hele bogen er pensum, men eksamenspensum er kapitel
1-11.
|