2017/2018 BA-BJURO1741U Retlig regulering af kreditter og sikkerheder
| English Title | |
| The Law of Credit and Security |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk udbudt som valgfag |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Fjerde quarter |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
erhvervsjura, BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 28-06-2017 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Faget skal give de studerene mulighed for at indhente
viden om begreber og regler inden for retsområderne kreditret,
tingsret, kreditsikring og civil tvangsfuldbyrdelse.
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Kredit- og sikkerhedsret bygger forudsætningsvis på den undervisning der er givet i de aftaleretlige og formueretlige discipliner på 1. år. I faget fokuseres der på følgende fire hovedområder:
1. Fordringsret og kreditret: Hvad er en fordring? Hvordan kan en fordring være en del af ens formue? Hvordan foregår køb of salg af fordringer? Hvad indebærer det, at man giver kredit? Centrale momenter:
2. Nødlidende kreditforhold: Hvad sker der, hvis en part ikke overholder sit løfte/indfrier sin forpligtelse? Hvad indebærer kreditorforfølgning? Hvilke formuegoder kan nås ved kreditorforfølgning? Centrale momenter:
3. Tingsret: Aspekter vedrørende ejendomsret og andre rettigheder inden for formuerettens område. Hvornår er retten til almindelig råden over ting fuldstændig, og hvornår er den begrænset? Tredjemandskonflikter – hvad sker der, når flere personer har ret til en og samme formuegode? Centrale momenter:
4. Sikkerhedsret: Hvilke risici er kredit forbundet med? Hvilke forskellige sikkerhedsformer kan man benytte minimere disse risici? Hvilken sikkerhedsform er mest formålstjenlig i forskellige relationer? Centrale momenter:
|
||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Forelæsninger og øvelser | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Feedback gives dels i forbindelse med øvelser, dels i forbindelse med to skriftlige afleveringsopgaver. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Pensum fastsættes nærmere, se lektionsplanen på Learn. |
||||||||||||||||||||||