Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Vurdere, analysere, og videreudvikle det strategiske grundlag
for en organisations interne kommunikation med sigte på at foreslå
ændringer i praksis med udgangspunkt i casen.
- Udarbejde et kommunikationsprodukt og koble det med
konteksten.
- Reflektere over muligheder og begrænsninger ved det udarbejdede
kommunikationsprodukt.
|
Prøve/delprøver |
Prøven i faget består af to delprøver:
Intern
kommunikation i praksis, delprøve 2: | Delprøvens vægt | 90% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 5 sider | | Formkrav:
- Formidlingsprodukt(-erne) skal have et tekstomfang på max. 1 side
dvs. 2.275 anslag. Kun anslag tælles med, ikke illustrationer og
lignende. Reglerne vedrørende margin og fontstørrelse gælder ikke
for formidlingsprodukt(-erne).
- Formidlingsprodukt(-erne) indgår i bedømmelsesgrundlaget og
tæller med i opgørelsen af sideantallet, men kan fremstå som et
selvstændigt dokument.
Sidenummerering centreret nederst på siden anbefales. | Opgavetype | Casebesvarelse | Varighed | 72 timer til udarbejdelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Sommer | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Ved syge/omprøven stilles der en ny
case. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den studerende skal individuelt, og indenfor 3 døgn, udarbejde
en casebesvarelse. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af
det faglige indhold samt stave- og formuleringsevne. OBS: Begge delprøver SKAL bestås
særskilt. |
Intern
kommunikation i praksis. Akademisk opgave, delprøve
1: | Delprøvens vægt | 10% | Prøveform | Skriftligt produkt udarbejdet hjemme | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Omfang af skriftligt produkt | Max. 3 sider | Opgavetype | Casebesvarelse | Varighed | Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve Studerende, der er syge eller ikke
deltager på workshopdagen, afleverer den akademiske opgave som de
øvrige studerende. | Beskrivelse af
eksamensforløbet
Workshopdagen: 'Akademisk opgaveskrivning og mundtlig
præsentation’ giver den studerende det første indblik i,
hvordan man arbejder akademisk og analytisk, hvordan man skriver
akademiske opgaver og præsenterer resultaterne mundtligt i
akademiske sammenhænge.
Kurset bygger videre på 1. semesters begyndende akademiske tænkning
og erfaring med udarbejdelsen af akademiske tekster med sigte på 2.
semesters akademiske opgaveskrivning og mundtlige præsentation
bl.a. i Tværfagligt 1. årsprojekt.
I kursets første del præsenteres den studerende
bl.a. for relevante genrer, deres kendetegn og funktion i
forskellige fællesskaber. De præsenteres med henblik på at øve den
studerende i at kende forskel på disse og for at skærpe deres
indsigt i vidensproduktion i det akademiske fællesskab. Kurset
bygger på den forestilling, at de studerende under deres uddannelse
hele tiden bliver bedre til deres rolle som perifere eller
’næsten-medlemmer’ i det akademiske fællesskab samt at de bliver
tiltagende bedre til at deltage i akademisk vidensproduktion.
Den studerende får kendskab til analyseprocessens - og
skriveprocessens typiske bestanddele. I tilknytning lærer den
studerende, hvordan man forholder sig kritisk til/og bruger egne og
andres kilder. Kursets emner kobles til litteratursøgning og andre
praktiske discipliner, som er tilknyttet biblioteket og brugen af
dette ift. den konkrete opgaveskrivning på HA(kom.). Derudover
udledes referenceteknikker og- standarder fra teksternes/genrernes
funktion i den akademiske samtale, som er forskningens basis for
vidensproduktion.
Undervisningen er tilrettelagt som forelæsninger med indlagte
øvelser, hvor de studerende har mulighed for at arbejde selv med
tekster, argumentationsmodeller mv.
Kursets anden del er den mundtlige præsentation af
den skriftlige opgave, som den studerende har fået skriftlig
feedback på inden. Formålet er at forbedre den studerendes
kompetencer i at transformere en skriftlig opgave til en mundtlig
præsentation. Denne del af kurset foregår i mindre grupper og
gennemføres i form af korte studenteroplæg med efterfølgende
feedback fra gruppen og underviseren.
Læringsmål
Bedømmelsen af fagets akademiske opgave tager udgangspunkt i disse
læringsmål, hvor den studerende skal: - udarbejde en akademisk opgave med en selvvalgt
problemformulering med udgangspunkt i emnet, som præsenteres på
workshopdagen.
- analysere, argumentere og diskutere en selvvalgt
problemstilling inden for emnet, der munder ud i en kort
konklusion.
- forholde sig kritisk reflekterende til den anvendte
metode, teori og empiri.
OBS: Begge delprøver SKAL bestås
særskilt. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget 'Intern kommunikation i praksis' har
fokus på de primære emner indenfor intern kommunikation, som den
studerende vil møde i erhvervslivet. Det drejer sig om at planlægge
det strategiske og praktiske arbejde med den interne kommunikation
i forskellige interne kommunikationskanaler med fokus på bl.a.
employer branding, intranet, linjekommunikation (herunder
forandringskommunikation) og sociale platforme.
Undervisningen har afsæt i praksis, hvor den studerende via
’real-life-cases’ øves i strategisk kommunikationstænkning,
planlægning og eksekvering i et ’simuleret’ kommunikationsmiljø,
hvor der arbejdes med forskellige metoder til at planlægge,
analysere og udvikle den interne kommunikation.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen i Kommunikationsværkstederne er
baseret på cases med forskellige kommunikative udfordringer, som
den studerende vil møde i erhvervslivet. I undervisningen
introduceres, diskuteres og arbejdes der med anvendelsesorienterede
kommunikationstekster og værktøjer med afsæt i organisationernes
interne praksis.
Undervisningen forudsætter en aktiv indsats fra den studerende, som
i høj grad selv skal identificere, definere og formulere de
problemstillinger, som er relevante og væsentlige at arbejde med i
casen. Den studerende arbejder ofte i grupper med underviseren som
facilitator, vejleder og inspirator.
I forbindelse med undervisningen skal den studerende læse en række
tekster. Teksterne er let tilgængelige og anvendelsesorienterede
ift. løsningen af de praktiske kommunikationsudfordringer, som den
studerende møder i ’Værkstedet’. Teksterne gennemgås derfor ikke i
særlig høj grad, men inddrages og anvendes selvstændigt af den
studerende undervejs. |
Feedback i undervisningen |
I Kommunikationsværkstedet møder den studerende
forskellige former for feedback gennem semesteret. De fremlægger
ofte pensum i grupper, som de modtager feedback på ift.
formidlingsevne, præsentationsteknik og fagligt indhold både fra
underviser og medstuderende. De arbejder i grupper med løbende
feedback fra underviser på løsning af praktiske
kommunikationsopgaver, som der ligeledes samles op på og gives
feedback til i plenum. De får feedback på udvalgte, individuelle
løsninger af skriftlige opgaver både fra underviser og
medstuderende. Desuden arbejder de studerende med peer feedback,
hvor de inden for givne retningslinjer giver hinanden feedback og
lærer af andres. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Undervisning, Aka. opg. |
7 timer |
Forberedelse |
111 timer |
Eksamensaktiviteter |
78 timer |
Workshop |
10 timer |
I alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Offentliggøres på CBSLearn inden semesterets
start.
|