Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved eksamen kunne:
- identificere og afgrænse et marked samt beskrive markedets
forhold
- identificere og analysere markedsrelaterede problemstillinger
(f.eks. i forhold til salg, kunder, aftagere, konkurrenter og
leverandører)
- udarbejde forslag til mulig(e) løsning(er) af markedsrelaterede
problemstillinger
- give anvisninger på mulig implementering af løsningsforslag
(f.eks. hvorledes skal virksomhedens handlingsparameter-mix
fastsættes og udmøntes i praksis).
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
De studerende skal have en grundlæggende
forståelse for mikroøkonomi. Specielt forudsættes det, at de
studerende er fortrolige med generel markeds- og konkurrenceteori,
og at de besidder en rimeligt grundlæggende forståelse for
problemanalyse og metode. |
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomisk teori og -analyse:
Afsætning:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Uden
forberedelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
I en verden hvor markeder integrerer og interagerer i kraft af
en stadig større global konkurrence, påvirkes virksomhedens
beslutninger i stigende omfang af stadig flere og i øvrigt
gensidigt afhængige dynamiske faktorer i og omkring virksomheden.
Dette nødvendiggør en forståelse af virksomheden i et
flerdimensionalt og dynamisk perspektiv.
Det er fagets formål, at sætte den studerende i stand til at
forstå, analysere, beskrive og ikke mindst konkludere og anbefale
målgivende handlinger, på en selvstændig og kritisk måde for
virksomheden.
Endeligt er det formålet, at den studerende skal opstille
ressourceorienterede anbefalinger, på forskellige og ændrede
kommercielle konkurrencebetingelser, markedssituationer og
problemstillinger, i og omkring den relevante omverden for
virksomheden.
Det vil, som konsekvens til fagets formål, være nødvendigt at
definere markedskonkurrencen i klassisk afsætningsøkonomisk
forstand, herunder forståelse af markedstyper med brug af
afsætningsfunktionen og prisdannelsen, samt en forståelse af
konkurrencebegrebet på et såvel makroøkonomisk som mikroøkonomisk
plan.
Faget vil være inddelt i 2 sektioner - en klassisk sektion, som
introducerer grundlæggende begreber og perspektiver på markeder og
konkurrence, samt en sektion, der har et mere nutidigt og
fremtidigt perspektiv.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger i dialogform med gæster relevante
for case fremlæggelse/illustration.
Cases til illustration af pointer og implementering af teoretiske
begreber i praktisk afsætningsøkonomisk hverdag.
F. eks. dynamisk prissætning.
Kursusaktivitet: Afsætning
Studenterarbejdstimer:
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Feedback i undervisningen |
Forelæsninger og øvelser gennemføres i
dialogbaseret form og dermed gives feedback. Øvelser løses
gruppevis hjemme og gennemgås i timerne med kollektiv feedback fra
medstuderende og underviser. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i forelæsninger og øvelser |
30 timer |
Studieaktivitet i øvrigt |
96 timer |
Eksamensforberedelse |
80 timer |
i alt |
206 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur
Fagets pensum består af en grundbog samt uddrag af forskellige
bøger, der tilgængeliggøres for studerende. Grundbogen er:
Kotler, P.; Keller, K.; Brady, M.; Goodman, M. & T. Hansen
(2016) Marketing Management, Edinburgh, Pearson/Prentice
Hall.
Desuden bruges uddrag af følgende bøger (fra det klassiske til det
moderne):
- Rasmussen, A. (1973) Pristeori eller Parameterteori,
København, Handelshøjskolens Forlag. Side 55-102.
- Fog, B. & A. Rasmussen (1982) Driftsøkonomi 1,
København, Erhversøkonomisk Forlag. Side 187-287.
- Bjarke Fog(1994) Pricing in Theory and Practice,
København, Handelshøjskolens Forlag (specifikt side 23-41 og side
85-127).
- Abell, D.F. (1980) Defining The Business, New Jersey,
Prentice Hall. Side 168-248.
- (1) Porter, M. E. (2008) The five competitive forces that shape
strategi, Harvard Business Review, Jan-2008, side 78-94
- (2) Porter, M. E. (1985) Competitive Advantage, New
York, The Free Press. Side 33-61.
- (3) Porter, M. E. (1980) Competitive Strategy, New
York, The Free Press. Kap 3, 7
- Ambler, T. (2003) Marketing and the Bottom Line, New
York, FT Press. Side 192-151
- Ries, A. & J. Trout (2005) Marketing Warfare, New
York, McGraw-Hill. Side 0-39
- Baker, W.; Mam, M. & C. Zavada (2010) The Price
Advantage, New York, Wiley. Side 13-73
- Schoemaker, P: (2002) Profiting from uncertainty,
Free Press, New York, Side 40-66.
|