2017/2018 BA-BKOMO1364U Medier og kommunikation: Nye kontekster for samfund, organisation og individ
English Title | |
Media and communication: New contexts for society, organization, and the individual |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal demonstrere at han / hun
- forstår hvordan intern og ekstern kommunikation i og med medier fungerer i samspil mellem organisationer og samfund og hvordan kommunikation og medier bidrager til organisationers strategiske råderum, - har overblik over og forståelse af kommunikations- og medieteorier, - kan anvende teorierne, begreberne, modeller og analyseredskaber fra kommunikations- og medieforskningen til at analysere en kommunikationsproblemstilling i / om en konkret organisation, - er i stand at analysere en selvvalgt empirisk case ved at kunne koble viden om organisation, medier og kommunikation med selvindsamlet empiri, - kan forklare og bruge fagets begreber (repræsenteret i pensum) i forhold til hinanden og i forhold til casen. - kan reflektere over teorierne om samspil mellem samfund, teknologi, medier og organisationers kommunikation ift. til den konkrete empiri – og omvendt; - er i stand til at formidle analyserne på en velstruktureret, flydende, korrekt og fagsprogligt adækvat måde. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget Medier og Kommunikation skal give de studerende indblik i mediale og organisatoriske forhold og teorier / framework, der vedrører interpersonelle medier og massemedier samt digital kommunikation og sociale medier i en tidsalder, der er præget af samtidigt tilstedeværelse af et netværk af traditionelle analoge samt nyere sociale og mobile medie. Udgangspunktet er samfundsmæssige aspekter (bl.a. netværkssamfund, pull society, big data) samt organisationernes forhold til – og strategiske brug af - medierne. Der fokuseres bl.a. på brugen af digitale, sociale og mobile medier idet disse i særlig grad følges af nye muligheder og udfordringer for traditionelle (masse)medier, virksomheder, organisationer og deres strategiske råderum.
Forelæsninger og øvelser skal bidrage til de studerendes, analytiske, reflekterende og praktiske kompetencer for at sætte dem i stand til både at kunne analysere "medielandskabet", som former og bliver formet af (det "glokale") samfund, organisationerne, institutionerne, teknologierne, mediebrugen og (ansvarlige og bevidste) mediebrugere. Desuden skal faget bidrage til de studerende evne til at arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers brug af medier inden for krise-, ledelses-, og branding-kommunikation.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække og en
holdøvelsesrække. I det omfang, det er muligt - tilstræbes
dialogiske elementer også i forelæsningerne, men det er først og
fremmest holdøvelsesundervisningen, der er grundlæggende dialogisk
og studenter-orienteret og forudsætter i endnu højere grad de
studerendes aktive forberedelse og deltagelse. En SeminarDag/
fokuserer særligt på erfaringer med( intern) kommunkation i
konkrete organisationer.
I øvelserne uddybes forelæsningens teoretiske emner og der arbejdes derudover med cases eller undersøgelser. Cases og undersøgelser supplerer det overblik, som forelæsningsrækken giver, og/ eller udprøver forelæsningens teoretiske perspektiver og koncepter. I øvelserne afleveres der også en gruppesynopsis for at øve sig i at skrive en synopsis som oplæg for en mundtlig eksamen. Denne prøvesynopsis skrives af 2-5 studerende. For at kunne give feedback til prøvesynopsen i undervisningen, skal grupperne dannes inden for holdet. Denne prøvesynopsis er en god mulighed til at forberede sig til eksamen, som jo sammen med pensum tager udgangspunkt i en gruppesynopsis (se eksamen). Arbejdsbelastning: Forelæsninger/øvelser: 33 timer Forberedelse: 152 Eksamensaktiviteter: 21,25 timer Total: 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
||||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Diskussioner i øvelseshold, feedback på oplæg på øvelseshold, feedback på prøvesynopsis på øvelseshold, feedback under mdtl. eksamen | ||||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteraturliste (pensum)
Foreløbig litteraturliste (pensum) Kompendium med bidrag af og eller links til bidrag af bl.a. Bordewijk & van Kaam (2003) [1986] Broderick et al. (2003), Capozzi & Rucci (2013), Castells ( 2003 22004 , 22000); DR medieforskning (2017), Dinesen (2008), Eskjær (2010), Flyverbom & Hansen (2014), Hansen (2004), Hansen (2011, 2015), Hasselbach & Tranberg (2016), Hjarvard (2003, 2008), Küng, Picard, Towse (2008), Lund (1999), Meyrowitz, (1985), Newman (2017), Nielsen (2000), Orlikowski (1992), Pogner (2015, 2012), Qvortrup (1998), Svarre (2011), Takeuchi & Nonaka (2000), Treem & Leonardi (2012), Turkle (2012), Winston (1998).
|