Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal være i stand til at:
- Udforme og afgrænse en konkret problemformulering inden for
temarammen ’strategi, organisation og kommunikation’ med henblik på
analyse af en organisation som den studerende selv har valgt
- Beskrive, analysere og diskutere den udformede problemstilling
med afsæt i de samfundsdiagnostiske, kommunikationsteoretiske og
erhvervsøkonomiske fagområder, som den studerende har været igennem
på bachelorstudiet.
- Redegøre for og begrunde de konkrete teorivalg, samt anvende
dem i konkrete, empiriske analyser.
- Diskutere teoriernes forskelle og ligheder, samt vurdere
mulighederne for og begrænsningerne i at integrere dem.
- Udvælge og analysere samt vurdere pålideligheden af empiri samt
begrunde relevansen heraf i forhold til projektets problemstilling
og den specificerede organisation.
- Beskrive og diskutere projektets videnskabsteoretiske og
metodiske udgangspunkt, herunder vurdere de implikationer det
valgte udgangspunkt har for projektets analyser og resultater.
- Strukturere fremstillingen og stoffet i en sprogligt klart og
indholdsmæssigt veldisponeret form.
|
Prøve/delprøver |
Bachelorprojekt:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 80 sider |
|
Omfang af skriftligt produkt
4-5 studerende skriver max 80 normalsider
3 studerende skriver max. 70 normalsider
2 studerende skriver max 60 normalsider
1 studerende skriver max 40 normalsider ,
Projektet inkluderer en sammenfatning på 1-3 normalsider.
Udarbejdes projektet på dansk, skal sammenfatning (summary) være på
engelsk; skrives projektet på et fremmedsprog, skal sammenfatning
være på dansk. I bedøm. af projektet indgår den fremmedsproglige
kvalitet af det engelske summary, når projektet skrives på dansk og
den fremmedsproglige kvalitet af selve projektet, når det skrives
på engelsk. Husk, at sammenfatning tæller med i antal normalsider.
Projektet skal ligeledes indeholde en ledelsesrapport på 1-4 ns.
Rapporten indgår i bedømmelsen (og tæller ikke med i antal
normalsider).
Ved bedøm. af prøven indgår den studerendes stave- og
formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for
en helhedsvurdering af det faglige indhold samt stave- og
formuleringsevnen, idet det faglige indhold dog vægter mest. Der
gives karakter på baggrund af en samlet bedømmelse af den
skriftlige og den mdt. præstation. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Omprøve: Hvis den studerende ikke
består den ordinære prøve kan han/hun gå til en mundtlig omprøve
med udgangspunkt i det allerede udarbejdede projekt samt et tillæg
af 5 normalsider. Som grundlag herfor afgiver bedømmerne senest
ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig kritik af
den pågældende studerendes eksamenspræstation med tilhørende
angivelse af kravene til det supplerende materiale.
Sygeprøve: Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage
i den ordinære mundtlige prøve, kan gå til en mundtlig sygeprøve.
Studerende, der pga. sygdom er forhindrede i at deltage i
projektudarbejdelsen, skal aflevere et nyt projekt og derefter til
en mundtlig prøve med udgangspunkt i det afleverede projekt.
Studerende, der har afleveret et projekt til den ordinære eksamen,
men som ikke deltager i den ordinære mundtlige eksamen, skal
forinden syge-/omprøven genindlevere det oprindelige projekt på den
af administrationen fastsatte dato.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Individuel eller gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende. Eksamen er et projekt, der udarbejdes individuelt
eller i grupper på 2-5 personer. Projektet danner udgangspunkt for
efterfølgende mdt. eksamen; individuelle projekter forsvares
individuelt; gruppeprojekter danner udgangspunkt for en mundtlig
gruppeeksamen. Der afsættes ialt 40 minutter pr. studerende, der
afleverer individuelt, hvoraf 30 min. afsættes til eksamination og
10 min. afsættes til feedback. To studerende eksamineres i 45
minutter, med 10 minutter efterflg. til feedback. Tre studerende
eksamineres i en time, med 10 minutter efterflg. til feedback. Fire
studerende eksamineres i 75 minutter, med 10 minutter efterflg. til
feedback og fem studerende eksamineres i 90 minutter, med 10
minutter efterflg. til
feedback.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Projektskrivning.
Der gives hvert år omkring semesterstart en introduktion til
bachelorprojektet (intro-forelæsning). De studerende får udleveret
en projektmanual, med en beskrivelse af de faglige og formelle krav
til projektet, herunder også antal vejledningstimer til rådighed.
Alle grupper vælger selv en vejleder fra HA(kom.) studiets
vejlederliste.
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet: Bachelorprojekt
Forelæsning + vejledning + eksamensforberedelse
Studenterarbejdstimer
Deltagelse i forelæsninger: 3 timer
Eksamensforberedelse: 409,50 timer
Total: 412,50 timer/15 ECTS |
Feedback i undervisningen |
De studerende får løbende feedback på deres
projekt i vejledningsforløbet.
|
Studenterarbejdstimer |
Forelæsning |
3 timer |
Udarbejdelse af projekt og eksamen |
409 timer |
I alt |
412 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Justesen, L., & Mik-Meyer,
N. (2010). Kvalitative metoder i organisations- og ledelsesstudier.
Hans Reitzels Forlag
Olsen, Poul Bitsch & Kaare
Pedersen (2015): Problemorienteret projektarbejde
– en værktøjsbog. Roskilde Universitetsforlag.
Rienecker, Lotte (2014): Problemformulering på
de samfundsvidenskabelige uddannelser. København:
Samfundslitteratur.
Stray Jørgensen, Peter (2014): Formalia i
universitetsopgaver – serviceafsnit, layout og typografi.
København: Samfundslitteratur.
|