Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af kurset kunne:
- anvende den erhvervsøkonomiske metode til løsning af
erhvervsøkonomiske problemstillinger
- analysere konkrete erhvervsøkonomiske problemstillinger med
inddragelse af relevante teorier og teknikker, herunder anvendes af
spreadsheets
- identificere og afgrænse erhvervsøkonomiske problemstillinger,
samt relatere dem til erhvervsøkonomiske modeller og udregne mulige
løsninger
- uddrage et rimeligt beslutningsgrundlag samt være i stand til
at konkludere ud fra de udregnede resultater
- deltage i en diskussion omkring eventuel implementering af
modellens løsningsforslag
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomi:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
2 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
At give den studerende en grundlæggende introduktion og
forståelse for til det erhvervsøkonomiske fagområde. Der lægges
vægt på, at den studerende inddrager den erhvervsøkonomiske metode
og dermed trænes i at opstille
nødvendige antagelser og forudsætninger, finde frem til en egnet
model og fremkomme med løsningsforslag, der danner grundlag for en
diskussion, konklusion samt eventuel implementering.
De faglige elementer i faget er virksomhedens mål og begrænsninger,
produktions- og omkostningsteori, forbruger- og
efterspørgselsteori, markedsformer, prisfastsættelsesmodeller,
allokering af virksomhedens ressourcer, erhvervsøkonomisk
modellering, principper for investering samt simple
finansieringsformer.
|
Undervisningsformer |
Der anvendes forelæsninger og øvelser på småhold.
Øvelser kræver aktiv deltagelse fra de studerende, og det
forventes, at de studerende fremlægger deres resultater til
vurdering og godkendelse på småhold. Microsoft Excel
benyttes i nødvendigt omfang til kurset. |
Feedback i undervisningen |
Aktiv dialog ved forelæsninger og
øvelser |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
68 timer |
Eksamen |
2 timer |
Forberedelse (til undervisning og eksamen) |
136 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Mark Hirschey & Eric Bentzen: Managerial Economics. 14th
Edition. Cengage Learning. 2016.
Eric Bentzen & Kjeld Tyllesen: En introduktion til investering
og finansiering - med anvendelse af Excel. KJER 2015.
Eric Bentzen: Linear Programming with software. Copenhagen
Business School, 2016 (Lægges på Learn)
|