Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- håndtere matematisk modellering af beslutningsproblemer i
forbindelse med usikre alternativer samt beslutningsproblemer der
vurderes ud fra multiple kriterier.
- være i stand til at formalisere konkrete beslutningssituationer
indenfor erhvervsøkonomi såvel i beskrivelsen af alternativmængden
som i formuleringen af beslutningstagers præferencer og dermed
dennes endelige kriteriefunktion.
- kunne håndtere diverse tekniske løsningsmetoder samt konkrete
retningslinjer for formuleringen af selve
problemet.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Kendskab til mikroøkonomi svarende til
"intermediate" niveau vil være en fordel. |
Prøve/delprøver |
Beslutningsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
3 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler, herunder internetadgang
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at:
• Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber,
teorier, metoder og modeller
• Identificere og udvikle relevante beslutningsproblemer indenfor
erhvervsøkonomi
• Analysere og syntetisere konkrete problemer ved at anvende fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
• Vurdere og formidle løsningen af beslutningsproblemer inden for
erhvervsøkonomi selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt
grundlag.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår som forelæsninger med
øvelser. |
Feedback i undervisningen |
dialog med underviser under forelæsning plus
gennemgang af øvelsesopgaver med underviser |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
30 timer |
Forberedelse |
173 timer |
Eksamen |
3 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Mas-Collel, Green og Whinston:
A Course in micro economics, kapitel 6.
Bogetoft og Pruzan:
Planning with multiple criteria, kapitel 5, 6, 7, 8, 9.
Plus forskellige artikler f.eks.
Korhonen P,Syrjanen M (2004)
Resource allocation based on efficiency analysis
MANAGEMENT SCIENCE 50 (8): 1134-1144
Korhonen P, Soismaa M, Siljamaki A (2002)
On the use of value efficiency analysis and some further
developments JOURNAL OF PROD. ANAL. 17 (1-2):
49-64
|