2017/2018 BA-BPSYO1531U Arbejds- og ledelsespsykologi
English Title | |
Work and Leadership Psychology |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 26-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Arbejds- og ledelsespsykologi beskæftiger sig med forholdet mellem individ, arbejde og organisering, herunder ledelse af organisationens menneskelige ressourcer med udgangspunkt i arbejdsmæssige og organisatoriske sammenhænge. På fagets forelæsninger introduceres en række centrale temaer indenfor arbejdspsykologien: Medarbejdernes forhold til organisationen i form af psykologisk kontrakt, motivation og engagement, det psykosociale arbejdsmiljø herunder stress og trivsel, læring i organisationer herunder kompetence og organisatorisk forandring, samt arbejdsidentitet. På fagets forelæsninger i ledelsespsykologi præsenteres forskellige teoretiske perspektiver på ledelse som indflydelsesprocesser og facilitering af meningsskabelse og organisering. Faget introducerer både til forståelser af ledelse som defineret ved bestemte egenskaber hos lederen og til ledelse som processer i sociale handlesystemer, med særligt fokus på relationen mellem ledere og medarbejdere. Derudover behandler faget også ledelsesfænomener som ’Shared leadership’ og selvledelse.
Forelæsningerne vil introducere grundlæggende teoretiske begreber og problemstillinger indenfor fagets temaområder, som illustreres af empiriske cases. Forelæsningerne suppleres af klyngevejledning hvor de studerende finder sammen i projektgrupper for at arbejde med en selvvalgt empirisk arbejdspsykologisk eller ledelsespsykologisk problemstilling.
Faget Arbejds- og ledelsespsykologi kobles med faget i Kvalitativ metode i et integreret projekt, hvor konkrete arbejds- og ledelsespsykologiske problemstillinger undersøges empirisk ved brug af kvalitative metoder. Fagene udprøves i en fælles mundtlig individuel eksamen på baggrund af det integreret projekt, som laves i grupper af 3-5 studerende. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen forløber som en kombination af
forelæsninger og klyngevejledningssessioner, hvor de studerende i
grupper kan arbejde med en selvvalgt empirisk arbejds- eller
ledelsespsykologisk problemstilling, for derigennem at bringe
teorien fra forelæsningerne i spil med praksis.
Faget indeholder således følgende undervisningsaktiviteter: 1. Forelæsninger 2. Klyngevejledning (4 x 3 lektioner). I klyngen, som faciliteres af an klyngevejleder, fremlægger og diskuterer grupperne erfaringer og udfordringer fra deres projektarbejde. 3. Projektarbejde i grupper |
||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag foregår især under
klyngevejledningen, hvor der arbejdes systematisk med feedback til
de enkelte gruppers projektarbejde. Klyngevejledningen forløber
samtidig med at de studerende arbejder med deres integreret
projekt. Til klyngevejledningen trænes de studerende også i at give
feedback på hinandens projekter, således at en stor del af
feedbacken er peer-to-peer baseret.
Den enkelte studerende modtager individuel feedback efter den mundtlige eksamen. |
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
Bemærk udbydes første gang i efteråret 2016
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Pensum, Arbejds- og ledelsespsykologi 3. semester Bogkøb Paludan-Müller, L. (2005) Arbejds-, organisations- og ledelsespsykologi. Frydenlund.
Kompendium Dalsgaard (2006). Stress som en mulighed. Kap. 4 i Stress – et vilkår i det moderne arbejdsliv? Djøf Forlag, 125-143 (18 sider) Meyer, J.P., & Allen, N.J. (1997). Commitment in the Workplace. Theory, Research and Application. Chap. 1-4. London: Sage Publications (65 sider) Conway, N., & Briner, R. B. (2005). Understanding psychological contracts at work: a critical evaluation of theory and research. New York : Oxford University Press Inc., 2005. Kapitel 3, 4 & 9. (65 sider) Houghton, J. D., Neck, C. P., & Manz, C. C. (2003). Self-Leadership and SuperLeadership: The Heart and Art of Creating Shared Leadership in Teams. In: C. L. Pearce & J. A. Conger (Eds.), Shared Leadership: Reframing the How’s and Why’s of Leadership. Sage Publications, 123-140 (17 sider) Susan Hart og Henrik Hvilshøjs (2013) Ledelse mellem hjerne og hjerte Claus Elmholdt og Lene Tanggaard (red) Følelser i ledelse. Grinth, K. (2005). What is leadership: Person, result, position or process? In Grinth, K. Leadership: Limits and Possibilities, Palgrave. Yukl, G. (2002). Charismatic and transformational Leadership. In Yukl, G. Leadership in Organizations, Prentice Hall. Download fra elektroniske tidsskrifter via CBS Library Gagne, M. & Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26, 331-362 Guest, D. E. (1998a). Is the psychological contract worth taking seriously? Journal of Organizational Behavior, 19: 649-664. (16 sider) Guest, D. E. (1998b). On meaning, metaphor and the psychological contract: a response to Rousseau. Journal of Organizational Behavior, 19: 673-677. (5 sider) Rousseau, D. M. (1998). The “problem” of the psychological contract considered. Journal of Organizational Behavior, 19: 665-671. (7 sider) Tynell, J. (2002). “Det er min egen skyld”- nyliberale styringsrationaler inden for Human Resource Management. Tidsskrift for ARBEJDSLIV, 5 årg, 2. (18 sider) Hollander, E. P. & Offermann, L. R. (1990). Power and Leadership in Organizations. American Psychologist, 45(2), 179-189. (11 sider) Luthans, F. (2002). Positive organizational behavior: Developing and managing psychological strengths. Academy of Management Executive, 16, 57-72. Pejtersen, J. H. & Kristensen, T. S. (2009). The development of the psychosocial work environment in Denmark from 1997 to 2005. Scandinavian Journal of Work, Environment & Health, 35, 284-293.
|