2017/2018 BA-BPSYO1543U Organisationsanalyse
English Title | |
Organisational Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 14-03-2018 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Faget tager afsæt i velkendte organisationsteorier med henblik på at arbejde analytisk med dem. Ambitionen er at sætte fokus på hvordan forskellige teorier om organisationer og de analyser de lægger op til synliggør forskellige aspekter ved analyseobjektet ’organisation’. Forudsætningen er at organisationsanalyser ikke er neutrale eller naturlige afspejlinger af virkeligheden, men derimod en særlig måde at skabe en organisatorisk virkelighed, som har både praktiske og politiske konsekvenser.
Formål Målet med faget er, at den studerende bliver i stand til at forholde sig refleksivt til andres og foretage egne organisationsanalyser. Det indebærer at den studerende skal opøve sin færdighed i at læse organisationsteorier som særlige bud på en organisatorisk virkelighed; at den studerende kan læse og vurdere andres analyser og endeligt at den studerende kan udforme en organisationsanalyse og kritisk reflektere analysens resultat i relation til de valgte teorier og metoder.
Forløb Undervisningen i OA består i forelæsninger som tager afsæt i kendte organisationsteorier, mhp. at tydeliggøre hvordan disse kan forstås som særlige analytiske blikke på organisationen som genstand. Herudover vil der være mindre øvelseshold, hvor de studerende i forlængelse af forelæsningerne prøver kræfter med forskellige typer af analyser og ad den vej opøver deres analytiske færdigheder. Der vil bl.a. være fokus på at vurdere metoders betydning for analyseobjektet; operationalisere begreber; arbejde systematisk med interviewdata samt udvikle evne til at fremføre videnskabelige argumenter på skrift. Opøvelsen af den studerendes analytiske færdigheder peger frem mod eksamensopgaven, hvor de studerende i grupper skal lave en organisationsanalyse med afsæt i en case. |
||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og øvelseshold | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
TBA
|
||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||
|