2017/2018 BA-BPSYO1711U Personlighedspsykologi og kognition
English Title | |
Personality and Cognition |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 28-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
I denne forelæsningsrække gives en grundlæggende indføring i to hovedretninger indenfor psykologien: Personlighedspsykologi og Kognitionspsykologi. Hovedvægten lægges på at skabe indsigt i de to retningers vigtigste teorier og emner. Forelæsningerne i Personlighedspsykologi beskæftiger sig med forskellige teoretiske perspektiver på individets personlighed og omfatter teorier om personlighedstræk, psykodynamiske forståelser af personligheden, Selvet og identitet, samt forståelser af personligheden som socialt konstrueret. Forelæsningerne i Kognitionspsykologi beskæftiger sig med individets intrapsykiske processer i form af tilegnelse, behandling og lagring af information som er involveret i at skabe mening i omgivelserne. Denne forelæsningsrække behandler derfor centrale emner indenfor individets tænkning og følelsesliv og omfatter processer som sansning og opmærksomhed, hukommelse og intelligens, læring og problemløsning samt beslutningstagning. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Forelæsninger | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Feedback fra underviseren gives som en del af de
almindelige undervisningsdiskussioner, der foregår på
øvelsesholdene. Her arbejder de studerende med konkrete spørgsmål
til pensum eller øvelser i mindre grupper, som efterfølgende
diskuteres i plenum med underviseren.
Feedback på dette fag foregår derfor især på øvelsesholdene som løbende dialog mellem studerende og underviser, hvor der er mulighed for de studerende at opklare forståelsesspørgsmål til pensum. |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Litteraturliste, Personlighedspsykologi og Kognition 1. semester Bøger: Køppe, S. & Dammeyer, J. (2013), Personlighedspsykologi – en grundbog om personlighed og subjektivitet. København: Hans Reitzel (397 sider). Nordfang, M. & Nørby S. (2017). Kognitionspsykologi. København: Samfundslitteratur
Kompendium: Christensen (2002), Psykologiens Videnskabsteori, kap. 5, Roskilde Universitetsforlag (18 s.) Hergenhahn (2009), An introduction to the history of psychology, kap. 1 (introduction), Wadsworth (s. 1-29). Allport, G. W. (1961). Pattern and Growth in Personality. New York: Holt, Rinehart and Winston, kap. 14 & 15 (s. 332-375). Bandura, A. (1999). Social Cognitive Theory of Personality. In L. A. Pervin & O. P. John. (Eds.) Handbook of Personality. Theory and Research (Second Edition). New York: The Guilford Press (s. 154-196). Evans, R. I. (1975). Carl Rogers. The Man and His Ideas. New York: E. P. Dutton & Co. (s. 1-33). Freud, S. (1933). Forelæsning 31: Den psykiske personligheds bestanddele. I: Nye forelæsninger til indføring i psykoanalysen. København: Hans Reitzels Forlag (1973), (s. 50-67). Bruner, J. (1999). Autobiografien og selv’et. I: Mening i handling. Aarhus: Forlaget Klim, (s. 95-126). Thomas Wiben Jensen og Martin skov (2007) Følelser og kognition Rosch, Elenor (2011). Principles of Categorization. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson (s. 251-271). Gardner, H.E. (2011). The Theory of Multiple Intelligences. In Levitin, D.J. Foundations of Cognitive Psychology. US: Pearson. |