2017/2018 BA-BPSYV1601U Ledelse som drama og hverdag
English Title | |
The drama of leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 50 |
Max. antal deltagere | 65 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-08-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Undervisning og eksamen lægger vægt på at den
studerende udfra pensum kan følgende:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Man skal være interesseret i ledelsespsykologi i forhold til de konflikter, der er forbundet med, som leder, at træffe svære beslutninger. Emnet behandles både teoretisk og med praktiske eksempler fra organisationslivet. | ||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Hvad vil det sige at lede andres liv? At bestemme om de skal
ansættes, fyres, forfremmes, flyttes, degraderes? Eller for den sag
skyld at skulle være dommer i konflikter mellem medarbejdere, eller
træffe beslutninger omkring medarbejderes sygdom, som har stor
økonomisk betydning for den konkrete medarbejder? Hvilke dilemmaer
står man i? Ledelseslitteraturen er her temmelig tavs.
Ledelseslitteraturen står imellem på den ene side opfattelsen
af "ledelse" som en aktivitet enhver med lidt øvelse kan
vælge gøre, og på den anden side "ledelse" som en
aktivitet kun de få udvalgte er i stand til at gøre. Denne forskel
manifesterer sig som forskellen på fx transactional leadership og
transformational leadership. Den manifesterer sig også som
forskellen mellem overhovedet at tro på leadership som tilknyttet
personlige evner eller at tro på leadership som kollektiv aktivitet
(Fx distributed leadership). Den eksisterende litteratur har
imidlertid ikke megen interesse i omkostningerne ved ledelse:
Hverken for ledere eller medarbejdere (followers). Det dramatiske
element af ledelsen er taget ud. Spørgsmålet om ansvar, skyld,
risiko, fejl, fyringer, sygdom, forførelse, mm., bliver ignoreret
af ledelseslitteraturen. Lederes menneskelighed eller hvad det vil
sige i tabuspørgsmål er ikke fremme.I stedet diskuteres disse
spørgsmål i psykologi, antropologi sociologi, psykiatri, filosofi,
og i teologi, idet "ansvar" er et både historisk og
semantisk begreb. Nogle gange diskuteres lederes
psykopati, men spørgsmålet er, om organisationer ikke
blot mangler sprog for de tabuiserede spørgsmål? En chef er
vel ikke nødvendigvis psykopat, fordi han/hun fyrer medarbejdere i
en omstillingssituation? Det er vel at tage ansvar, men hvorfor
taler medarbejdere og stake holders om "skyld", at
lederen er "skyld" i de problemer, der opstår, når noget
går galt? Hvordan bærer man sig ad med at træffe etisk
forsvarlige beslutninger i forhold til de vanskelige spørgsmål?
Hvad er den menneskelige side af ledelsen, og hvilken
subjektopfattelse gør litteraturen brug af i forhold til ledelse?
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og dialog. Der vil gøres brug af konsulenter og eksterne undervisere | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Der er mulighed for individuel feedback i min træffetid, torsdag mellem 10 og 12, efter eksamen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Camilla Sløk (2014): Blod, sved og tårer. Om ansvar og skyld i ledelse. DJØF Forlag Pernille Steen Pedersen. (2016) Slip stress ud af skammekrogen. Gyldendal Joel Haviv (2007): Medarbejder eller modarbejder: Religion i
moderne arbejdsliv, Klim, herunder
Kirstine Andersen. (2006): Kierkegaard og ledelse, Frydenlund |