2017/2018 DIP-DFINO1029U Portfolio Analysis
English Title | |
Portfolio Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Fagets overordnede mål er at give de studerende indsigt i samt overblik over metoder og værktøjer inden for investeringsteorien. Dermed opbygges basale og grundlæggende kompetencer, der skal gøre de studerende i stand til at træffe rationelle investeringsvalg samt rådgive privatpersoner og virksomheder om hvordan de bedst muligt investerer deres kapital. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der stilles i løbet af semesteret 5 online quizzes, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzes udgør tilsammen den obligatoriske aktivitet i faget, der skal bestås før man kan indskrives til eksamen. Beståelse forudsætter, at mindst 75% af de stillede spørgsmål er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Med udgangspunkt i parametrene afkast og risici indføres de
studerende i metoder til at analysere, vurdere og rangordne
investeringsalternativer – ex-ante såvel som ex-post. Fokus vil
være på samspillet mellem forskellige aktiver, og hvordan
intelligent sammensætning af porteføljer kan forbedre det
forventede afkast og/eller reducere den samlede risiko.De
studerende introduceres endvidere til risikostyring, herunder
identificering, kvantificering og styring af markedsrisici, samt
forskellige investeringsstrategier og faldgrupper i forbindelse med
investering. Faget fokuserer på aktier og aktieinvestering,
herunder modeller til værdiansættelse af aktier, men sekundært vil
også obligationer og konvertible obligationer blive inddraget i
faget, hvor det findes relevant.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen er tilrettelagt som en
forelæsningsrække bestående af i alt 40 undervisningstimer. Hver
undervisningsgang er centreret om nogle udvalgte kapitler i
lærebogen eller artikelsamlingen. Det tilsigtes at skabe et
overblik over fagets teori samt at forklare vanskeligt tilgængelige
passager på en så let forståelig måde som muligt. Der vil blive
inddraget eksempler fra praksis, hvor det findes relevant, og der
vil være mulighed for, at de studerende kan byde ind med egne
erfaringer.
Udover forelæsningsrækken vil faget omfatte et antal øvelsestimer som i høj grad vil fungere som eksamensforberedende undervisning. Øvelserne vil træne de studerende i at anvende den tilegnede teori på konkrete problemstillinger. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør en obligatorisk aktivitet. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback til de studerende i forbindelse med dialog og debat i undervisningen - samt i forbindelse med opgaveløsning. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Brealey, Myers & Allen: Principles of Corporate Finance, 11.
udgave
|