2017/2018 DIP-DFINO1033U Skat & Regnskabsanalyse
English Title | |
Taxation and Financial Statement Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Efter at have fulgt faget skal den studerende være i
stand til at:
• Opgøre den skattepligtige indkomst for et selskab, herunder konvertering fra det regnskabsmæssige resultat til den skattepligtige indkomst. • Redegøre for de mest relevante regnskabsregler og herunder beregne sædvanlige regnskabsanalytiske nøgletal og fortolke disse. • Redegøre for indregningskriterierne for den regnskabsmæssige indregning af skat (kun IFRS). • Redegøre for anvendelsen af regnskabsdata til brug for finansielle analyser set fra virksomheden, virksomhedens aktionærer, kreditorer og øvrige relationer. • Gennemføre en regnskabsanalyse af en virksomhed baseret på årsrapporternes oplysninger og herunder reklassificere oplysninger fra årsrapporten til analytisk brug. • Foretage beregninger, analyser og vurderinger af en virksomheds rentabilitet, likviditet og vækst. • Analysere og vurdere finansielle resultater med hensyn til deres gyldighed, anvendelse og begrænsninger set fra perspektivet virksomhed og aktionær. • Identificere de hyppigst forekommende skatte- og regnskabsmæssige problemstillinger og diskutere implikationer for finansielle beslutninger generelt og specielt i forhold til værdiansættelse og performanceevaluering af virksomheder. • Gennemskue hvornår en skattemæssig eller regnskabsmæssig problemstilling kræver samarbejde med andre professionelle rådgivere på fagområdet. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Det forudsættes, at den grundlæggende juridiske metode er indlært på HD 1.del eller anden adgangsgivende uddannelse. Det forudsættes, at de grundlæggende regnskabsregler er indlært på HD 1.del eller anden adgangsgivende eksamen. | ||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
I hver af fagets to dele (Skat og Regnskabsanalyse) stilles der i løbet af semesteret 4 online quizzes, der hver består af en række multiple choice spørgsmål. Disse online quizzes udgør tilsammen de 2 obligatoriske aktiviteter i faget, der skal bestås før man kan indskrives til eksamen. Beståelse forudsætter, at mindst 70% af de stillede spørgsmål i hver af fagets to dele er besvaret korrekt. Spørgsmålene besvares individuelt. |
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget er delt i to fagdele: Skat og
Regnskabsanalyse. Formålet med Regnskabsanalyse er at give den studerende viden, færdigheder og kompetencer i relation til årsrapportens finansielle opgørelser med hensyn til formål, struktur, indhold og principper samt reklassifikation af årsrapportens informationer og opgørelser: Resultatopgørelsen, balancen, pengestrømsopgørelsen og egenkapitaludviklingen. Det sker med det formål at skabe et analytisk regnskabsmæssigt grundlag for finansielle opgørelser og analyser. Opgørelser og analyser anvendes internt i virksomheden, til kreditvurdering, værdiansættelse af virksomheden samt til lignende formål. Det forudsættes, at den studerende er i besiddelse af en grundlæggende viden om regnskabsregler og årsrapportens finansielle opgørelser.
I Regnskabsanalyse behandles og analyseres årsrapporten. Årsrapporten giver detaljeret information til virksomhedens omverden om virksomhedens samlede økonomiske situation. Informationen er især rettet til kapitalmarkedet, dvs. til virksomhedens aktionærer, kreditorer, investorer og aktieanalytikere. Årsrapportens informationer reklassificeres til analytisk brug i relation til analyse af rentabilitet, likviditet og vækst.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
På 2. semester er der 6 lektioner ugentligt i 10 uger fordelt på forelæsninger og øvelser. Undervisningen i faget Skat & Regnskabsanalyse dækker cirka 1/3 af semesteret, og den gennemføres ved forelæsninger. I disse skabes et overblik over de to fags teori kombineret med praktiske problemstillinger. Hertil kommer et antal øvelser inden for de to fag. Der stilles løbende i semesteret et antal online quizzes, der samlet udgør de to obligatoriske aktiviteter. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Der gives løbende feedback til de studerende i forbindelse med dialog og debat i undervisningen - samt i forbindelse med opgaveløsning. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|