2017/2018 DIP-DFINV1075U Avanceret Porteføljeteori
| English Title | |
| Advanced Portfolio Theory | 
| Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk | 
| Kursets ECTS | 5 ECTS | 
| Type | Valgfag | 
| Niveau | Diplom | 
| Varighed | Et semester | 
| Starttidspunkt | Efterår | 
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk | 
| Studienævn | Studienævnet for HD (FIN) | 
| Kursusansvarlig | |
| 
 | |
| Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
| 
 | |
| Sidst opdateret den 19-04-2017 | |
| Relevante links | 
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
| For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Det er målet at opnå viden om bl.a. følgende: - Hvordan risiko og afkast i porteføljer kan måles og styres. - Optimering af risikojusteret afkast og nytte - Kunne foretage en hensigtsmæssig performanceanalyse - Redegøre for de væsentligste prismodeller samt teste hvorvidt modellerne finder støtte i emperien - Svagheder og styrker ved traditionelle porteføljemodeller, herunder hvordan modelusikkerheden kan adresseres og mindskes. - Metoder til at vurdere performance og modelstabilitet. - Styrker og svagheder ved downside risikomål. - Metoder til at fastlægge porteføljeforvaltningen i pensionsselskaber. - Metoder til at analysere og modellere dynamiske porteføljestrategier. Det er målet at den studerende efter studiet skal kunne forstå og diskutere porteføljerisiko, optimeringskriterier samt være i stand til at evaluere porteføljestrategier. Den studerende skal også være i stand til ud fra empiriske data at analysere relevante porteteoretiske problemstillinger. Den studerende vil efter gennemførelse af kurset: - Kunne analysere porteføljerisiko i store porteføljer. - Sammensætte optimale porteføljer ud fra valgte optimeringskriterier samt forudsætninger om data. - Diskutere og analysere forskellige former for performancemåling. - Vurdere og analysere typiske porteføljestrategier. | ||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
| 
          Indikativt indhold
           6. Behavioral Finance
 | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen vil i vid udstrækning blive baseret på gennemgang af opgaver. Det forudsættes, at den studerende regner opgaverne hjemme inden gennemgangen. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Der stilles opgaver som regnes hjemme og gennemgås i timerne. Endvidere vil der i timerne blive stillet opgaver, som løses i grupper eller enkeltvis og herefter gennemgås kollektivt. | ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
| 
 | ||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsdage og tidspunkt: 
 
 | ||||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
19-04-2017
 
                             
                             
                             Permalink
            Permalink