2017/2018 DIP-DFINV1075U Avanceret Porteføljeteori
| English Title | |
| Advanced Portfolio Theory |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (FIN)
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Kontaktinformation: hdf@cbs.dk | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 19-04-2017 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
| For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Det er målet at opnå viden om bl.a. følgende:
- Hvordan risiko og afkast i porteføljer kan måles og styres. - Optimering af risikojusteret afkast og nytte - Kunne foretage en hensigtsmæssig performanceanalyse - Redegøre for de væsentligste prismodeller samt teste hvorvidt modellerne finder støtte i emperien - Svagheder og styrker ved traditionelle porteføljemodeller, herunder hvordan modelusikkerheden kan adresseres og mindskes. - Metoder til at vurdere performance og modelstabilitet. - Styrker og svagheder ved downside risikomål. - Metoder til at fastlægge porteføljeforvaltningen i pensionsselskaber. - Metoder til at analysere og modellere dynamiske porteføljestrategier. Det er målet at den studerende efter studiet skal kunne forstå og diskutere porteføljerisiko, optimeringskriterier samt være i stand til at evaluere porteføljestrategier. Den studerende skal også være i stand til ud fra empiriske data at analysere relevante porteteoretiske problemstillinger. Den studerende vil efter gennemførelse af kurset: - Kunne analysere porteføljerisiko i store porteføljer. - Sammensætte optimale porteføljer ud fra valgte optimeringskriterier samt forudsætninger om data. - Diskutere og analysere forskellige former for performancemåling. - Vurdere og analysere typiske porteføljestrategier. |
||||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
|
Indikativt indhold
6. Behavioral Finance
|
||||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
| Undervisningen vil i vid udstrækning blive baseret på gennemgang af opgaver. Det forudsættes, at den studerende regner opgaverne hjemme inden gennemgangen. | ||||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
| Der stilles opgaver som regnes hjemme og gennemgås i timerne. Endvidere vil der i timerne blive stillet opgaver, som løses i grupper eller enkeltvis og herefter gennemgås kollektivt. | ||||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
|
Undervisningsdage og tidspunkt:
|
||||||||||||||||||||||||
Sidst opdateret den
19-04-2017