Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Forklare og være i stand til at specificere anvendelsen af
begreber, teorier, modeller og analyserammer på et selvdefineret
problem i krydsfeltet mellem virksomhed og omverden
- Være i stand til at vurdere og diskutere metodemæssig
validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af
konklusioner på fremtidige analyser
- Formulere et problem og formulere hvordan man efterfølgende kan
analysere dette, herunder begrunde valg af metode(r), der vælges
til analyse af det opstillede problem
- Gennemføre kildesøgning med udgangspunkt i det formulerede
problem – herunder kilder, der ligger ud over HD linjens
pensum.
- Placere det formulerede problem i en teoretisk kontekst
- Identificere, forklare og vurdere de virksomhedsmæssige
udfordringer, der er forbundet med problemet
- At diskutere, vurdere og kombinere relevante begreber, teorier,
modeller og rammer
- At deltage aktivt i en seminarrække og fremlægge resultater og
kritik flydende og overbevisende
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der er mødepligt/tilstedeværelsespligt til seminarbehandlingen.
Alt materiale skal afleveres på/før den fastsatte dato. Manglende
aflevering eller udeblivelse uden gyldig grund (dvs. egen sygdom
eller sygdom i nærmeste familie (dokumentation kræves)) medfører,
at den studerende udgår af seminarrækken og skal gennemføre
omprøven. Manglende aflevering eller udeblivelse af arbejdsmæssige
grunde er ikke gyldig grund, og medfører, at den studerende udgår
af seminarrækken og skal gennemføre omprøven
|
Prøve/delprøver |
Praktisk
seminar:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Omprøven består af et skriftligt
projekt på mindst 30 og højst 35 sider. Omprøven skal have samme
emne som seminarrapporten og skal afleveres senest 14 dage efter
den studerendes forfald af enten aflevering eller
seminarmøde/seminarbehandling.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
I bedømmelsen indgår: (a) en individuel skriftlig seminarrapport
på max. 20 normalsider. Følgende aktiviteter er imidlertid
ALLE en betingelse for tilmelding til eksamen: (b) aflevering af et
udkast til den samlede rapport på mindst 15 sider (c) en online
skriftlig præsentation med forsvar af rapportudkastet i forbindelse
med en online seminarbehandling, (d) skriftlig/mundtlig i
seminarbehandlingen som opponent, (e) aflevering af skriftligt
diskussionsoplæg på 2 sider til hver af alle andre
gruppemedlemmers seminarrapportudkast før seminarbehandlingen, (f)
skriftlig/mundtlig kritik og kommentarer på andre studerendes
seminarrapportudkast i forbindelse med seminarbehandlingen
(opponering). Den studerende skal opfylde alle krav uden undtagelse
for ikke at blive noteret som udeblevet.
Rapportudkastet – der skal være på minimum 15 sider - fremsendes
senest 2 uger før behandlingen til hele holdet. Diskussionsoplæg
fremsendes til hele holdet senest 1 uge før seminarbehandlingen.
Rapportudkastet fremlægges skriftligt i en online seminarbehandling
over 2 uger og modtager der skriftlig kritik fra medstuderende og
vejleder. I hver online seminarbehandling deltager 4-8
studerende (seminarholdet) samt vejlederen/vejlederne. De
studerende fremlægger og diskuterer parallelt.
Der gives en individuel karakter for a efter 7-trinsskalaen.
Karakteren gives af vejlederen på basis af rapporten, når denne
genindleveres efter at være blevet revideret ihht. kritikken under
seminarbehandlingen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med denne seminarrække er, at den studerende får
erfaring med akademisk projektskrivning og metode, særligt
udarbejdelse af problemformuleringen og udformningen af metoden.
I forbindelse med seminarrækken integreres viden og færdigheder fra
de øvrige fag og opgaver i studiet. Ved udarbejdelsen af det
praktiske seminar fokuseres på det problemafklarende samt på
centrale områder, metoder, teorier og processer. Seminarrækken er
derfor en væsentlig træning i udarbejdelsen af afgangsprojektet.
Tyngden i seminararbejdet skal lægges på undersøgelsesdesign
fremfor analyse.
Til dette formål udarbejdes en individuel skriftlig seminarrapport,
som gøres til genstand for kritik fra en gruppe af medstuderende
ved en seminarbehandling.
Studiet udarbejder en særlig manual for forløbet. Der
afholdes derudover en indledende introforelæsning, hvor
seminarrækkens forløb samt centrale metoder gennemgås. Der vil være
et præseminarmøde, hvor studerende frivilligt og på gruppebasis kan
mødes med vejleder. Der ydes ialt 2 timers vejledning incl.
vejleders forberedelse pr studerende til udarbejdelse af
seminarrapporten.
Det forventes, at den studerende selv fremsætter forslag til emne
og virksomhed, som herefter skal godkendes af den fagansvarlige.
Den studerende skal deltage aktivt i seminarrækkens diskussioner af
medstuderendes seminarer på det respektive seminarhold og selv
fremkomme med såvel selvstændig kritik som evt. alternative/
konstruktive betragtninger, der kan støtte opgaveløser.
Seminarforfatteren styrer sin egen fremlæggelse under overopsyn af
vejlederen, som tillige har til formål at sikre, at
seminarrapporten bliver behandlet på en hensigtsmæssig faglig og
pædagogisk måde og ud fra en saglig og konstruktiv debat.
Yderligere retningslinjer for rapport, diskussionsoplæg og
seminarforløb fremgår af studievejledningen samt
seminarmanualen.
|
Undervisningsformer |
Seminarformen skal muliggøre selvstændig
argumentation og stillingtagen. Derfor etableres online seminarhold
bestående af 4-8 studerende i hver. Den dialogorienterede form og
mindre undervisningshold skal muliggøre et aktivt og intensivt
undervisningsforløb. |
Feedback i undervisningen |
Peer feedback |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning AC+ andre aktiviteter |
20 timer |
Seminaropgave |
80 timer |
Forberedelse, fremlæggelse og kritik |
38 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Opstart i uge 44.
Afl. af Praktisk seminar i uge 49.
|
Foreløbig litteratur |
Anbefalet litteraturliste kommer senere.
|