For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- have viden om strategier, investeringer og salg vedrørende
forretningsaktiviteter i de nye vækstmarkeder
- kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye
vækst markeder
- forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i
globaliseringen
- forstå og forklare institutioners rolle for vækst og
erhvervsudvikling
- kunne foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem
politik, institutioner og økonomi i de nye vækstmarkeder
- kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og
begreber gennemgået på kurset
- kunne identificere relevante indikatorer for politiske risiko,
institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde aktuel og
opdateret information via internettet og biblioteksressourcer
- kunne lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen
af strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller
planer om sådanne aktiviteter, i de nye
markeder
|
Emerging
Markets:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Max 8 sider pr. studerende. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Gruppen starter med en kort introduktion af deres mini-projekt.
Herefter følger diskussion, spørgsmål og svar, hvor hvert enkelt
medlems viden vil blive testet. Den individuelle karakter vil både
være baseret på viden om temaet for mini-projektet og mere generel
viden i forhold til indholdet i hele
kurset.
|
|
Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske,
politiske og sociale dynamikker i de nye vækst- markeder (emerging
markets). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene,
Brasilien, Rusland, Indien og Kina, men også mindre økonomier i
Asien og Østeuropa er inkluderet såvel som andre nye vækstmarkeder
Kurset tager udgangspunkt i et tværdisciplinært perspektiv på
økonomiske, politiske og sociale institutioner, deres udvikling og
deres indflydelse på økonomisk vækst og forandring, incl. de måder
hvorpå institutioner kan hæmme økonomisk udvikling.
Kurset giver et overblik over nylige politiske, institutionelle og
økonomiske forandringer i udvalgte nye vækstmarkeder. Fokus ligger
på vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi, med
vægt på relationen mellem erhvervsliv og dets samfundsmæssige
omgivelser.
Foreløbig plan for kurset:
- Nye markeder og globaliseringen - institutioners rolle belyst i
en dynamisk samfundsmodel
- Vækst model - Hvad ligger bag den høje vækst i de nye
vækstøkonomier?
- Rusland – transition og råvarebaseret vækst – magtspillet
mellem oligarker og præsident
- Kina – dynamiske processer bag vækstudviklingen – kan det
fortsætte
- Indien – demokrati og økonomisk udvikling – risici og
muligheder
- Brasilien – makrostabilisering, udvikling og ulighed
- Globalisering, FDI og integration. De nye vækstøkonomiers rolle
i Verdensøkonomien
|
BCG/Knowledge Wharton (2011): Rethinking Operations for a
Two-speed World, special report, pp. 1-19
http://knowledge.wharton.upenn.edu/papers/download/020111_RethinkingOperationsforaTwo-speedWorld.pdf
Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of
globalization, NBER working paper series no. 12373 pp 3-56.
EBRD: Transition report (latest), London.
www.ebrd.com
Economist: Selected articles and special reports on BRICs and the
World Economy, through CBS library
Economist Intelligence Unit: latest country reports on BRICs,
through CBS library
IMF (2005): World Economic Outlook, September, ch. 3 Building
Institutions pp.125-153
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2005/02/pdf/chapter3.pdf
IMF: latest country reports for the BRICs.
Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis,
CBS, (25 pages), January 2011.
http://openarchive.cbs.dk/handle/10398/8486
Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go
on? 24 pages
Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy,
A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS
(26 pages),
http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7062
OECD (2013): Russia – modernizing the economy, April pp 3-42
http://www.oecd.org/russia/Russia-Modernising-the-Economy-EN.pdf
OECD recent Economic Surveys for Brazil, Russia, India, China –
through CBS Library with access to OECD I-library
2007, BRICs and Beyond,
www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-book/brics-full-book.pdf
UNCTAD (latest): World Investment Report,
www.unctad.org
UNCTAD (latest):: Trade and Development Report,
www.unctad.org
UNDP (latest): Human Development Report.
http://hdr.undp.org
World Bank (2011), Multipolarity: The New Global Economy, Overview
pp. 1-10, Global Development Horizons 2011
http://siteresources.worldbank.org/INTGDH/Resources/GDH_CompleteReport2011.pdf
World Bank (2013): China 2030, Building a Modern, Harmonious and
Creative Society, Part 1, pp. 1-65
http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/China-2030-complete.pdf
World Bank (2016) Retaking the path to inclusion, growth and
sustainability, pp. 21-48,
www.worldbank.org
|