Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- have viden om den globale leders virke i interkulturel
sammenhæng
- have viden om begreberne kultur og interkulturel
kommunikation
- have indsigt i teorier og modeller om international
forhandling
- have viden om forhandlingsstrategier i interkulturel
kontekst
- Identificere og analysere komplekse forhandlingssituationer og
efterfølgende tilpasse relevante forhandlingsstrategier til
specifikke, interkulturelle forhold
- analysere etiske spørgsmål i internationale
forretningsforhandlinger
- selvstændigt vurdere og bygge bro over forskellige kulturelle
forskelle i internationale forhandlinger, specielt i asiatisk
sammenhæng
- at identificere og gennem forhandling nå mulige fælles mål i
interkulturelle forhandlinger
|
Prøve/delprøver |
International
forhandling:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Se nedenfor |
|
Individuel synopsis 8 sider. |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende afleveret det
skriftlige produkt til den ordinære eksamen, men er syg til den
mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af det oprindelige
produkt.
Hvis den studerende ikke har afleveret det skriftlige produkt på
grund af sygdom til ordinær eksamen, skal den studerende udarbejde
et produkt og deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på
basis af dette.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere et nyt, et forbedret eller det samme
produkt og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Kurset har til formål at sætte den studerende i stand til
selvstændigt at kunne gennemføre ledelsesmæssige, internationale
forhandlinger i en stadig mere global verden.
I nutidens globaliserede verden, hvor såvel chefer for
multinationale selskaber som mellemledere i smv’er som en stadig
større del af deres virke rejser, udstationeres og forhandler med
udenlandske leverandører, kunder, samarbejdspartnere og
myndigheder, kræves et stadig mere ”globalt mindset” og
interkulturel forståelse som forudsætning for lederens evne til
succesfuldt at kunne analysere og gennemføre de internationale
forhandlinger, som i dag er blevet en del af lederens hverdag.
Succesfulde, internationale forhandlinger kræver desuden
ledelsesmæssige evner til præcis at kunne vurdere og bedømme de
individuelle forhandlingssituationer og gennem rette tiltag styre
forhandlingerne mod et for begge parter acceptabelt resultat.
Kurset giver således indledningsvis den studerende viden om den
globale leders virke i interkulturel sammenhæng og gennemgår
begreber som ”globalt mindset”, MBI-modellen og ”cultural
intelligence”. Dernæst diskuteres interkulturel kommunikation, og
der ses på kulturdimensionen i internationale forhandlinger.
Efter en gennemgang af de enkelte elementer i international
forhandling med tilhørende relevante forhandlingsmetoder,
strategier og teorier fokuseres i separate forelæsninger med
tilhørende cases på internationale forhandlinger med asiatiske
lande som Kina, Indien, Japan og visse sydøstasiatiske lande.
Afslutningsvis opsummeres de centrale koncepter i international
forhandling, og der fokuseres på fordelene ved langsigtede win-win
forhandlingsløsninger.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger, teorigennemgang, cases og
videoklip vil blive suppleret med intensiv holddiskussion. Den
studerende forventes på forhånd at have læst materialet til de
respektive forelæsninger med henblik på aktiv diskussions-
deltagelse. |
Feedback i undervisningen |
Underviseren vil give generel feedback i
undervisningen. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
21 timer |
Forberedelse (herunder øvelser) |
66 timer |
Eksamensforberedelse og synopsis |
50 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Undervisningen ligger på lørdage kl. 9:50 - 12:35 i uge
34 - 40.
Afl. af skriftlig opgave d. 16.10 - mundtlig eksamen d.
27./28.10.
|
Foreløbig litteratur |
|
Litteratur.
Falcão, H: Value Negotiation-How to finally get the win-win right,
Pearson 2010
Udvalgte artikler, videoklip og cases.
Supplement literature: Udvalgte sider fra:
Kumar,R. and Worm, V: International Negotiation in China and India
– A Comparison of the Emerging Business Giants.Palgrave Macmillan
(22 Nov 2011)
Henry W.Lane, Martha L.Maznevski m.fl.. International Management
Behavior, kap 1-3 (Global mindset, MBI-model), Wiley
Brett, J.: Negotiating Globally, Jossey-Bass, Wiley 2007
Ghauri and Usunier: International Business
Negotiation |
|