Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Have viden om og indsigt i fagområdets anvendte begreber,
teorier, modeller og metoder
- Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang
disse værktøjer kan anvendes i praksis
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation,
analyse og løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens ledelsesbeslutninger
- Vurdere relationerne mellem forbrugere og
produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de
valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og
forbedring af disse relationer
- Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske
markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i
kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens
produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse
med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de
konkurrencemæssige krav
- Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om
udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og
adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt
parametermix, herunder evt. forslag til ny
informationsindsamling/bearbejdning
- Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en
forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information,
træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet
- Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til
informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af
alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for evt.
påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og
konklusioner
- Identificere, forstå, analysere og selvstændigt vurdere
købsadfærd og købsbeslutninger på forbrugermarkeder ud fra fagets
begrebsapparat, indfaldsvinkler og øvrige rammer
- Dokumentere en anvendelsesorienteret forståelse af såvel
helheder som centrale delområder indenfor forbrugeradfærdsområdet
og på basis heraf være i stand til at kombinere teorier, modeller
og metoder med henblik på at kunne foretage en målrettet
marketingindsats i forhold til både markedet generelt og til
forskellige markedssegmenter
- Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder
tillige kunne belyse de markedsføringsrelaterede implikationer på
forbrugermarkedet for virksomheder, organisationer eller
myndigheder
- Udvise en velargumenteret evne til udformning af
handlingsalternativer til løsning af problemet, herunder at sætte
disse i et større helhedsorienteret perspektiv
|
Prøve/delprøver |
Markedsføring
på BtC markeder:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den
enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter
og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne
forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne
identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens eller organisationens
ledelsesbeslutninger – på nationalt og internationalt plan.
Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at
analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med
henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter,
herunder valg af distributionskanaler.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres ved
dialogforelæsninger, der her er en kombination af
oversigtsforelæsninger og dialog samt casearbejde, hvor der
arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i
relation til fagets indhold og læringsmål. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse til undervisningen |
90 timer |
Tilstedeværelse |
27 timer |
Eksamensaktiviteter |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Jens Geersbro
Undervisningen ligger på mandage/torsdage kl. 17.10 -
19.45 eller hver 3. weekend lørdage/søndage kl. 8.55 - 14.15 i uge
34 - 38.
Skriftlig eksamen i uge 39.
|
Foreløbig litteratur |
Ole E. Andersen: "Forstå forbrugerne og bliv en bedre
markedsfører", Samfundslitteratur, 1. udgave, 2. oplag
2014
Plus udvalgte artikler (meddeles senere)
|