Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier
og modeller, der knytter sig til kursets centrale
problemstillinger
- Erhverve viden om yderligere teoretiske værktøjer og
perspektiver, der fokuserer specifikt på de ledelsesmæssige
problemstillinger i virksomhedens overordnede strategiske
udvikling
- Opnå forståelse for, hvordan strategisk markedsledelse,
produktudvikling og innovation kan ses som en central
fornyelsesproces i virksomheden
- Identificere, analysere og udarbejde begrundede forslag til
planlægning, organisering og ledelse af innovationsprocessen såvel
nationalt som internationalt - under hensyntagen til den konkrete
situation og via benyttelse af fagmodulets værktøjskasse
- Udvikle konkrete færdigheder til at analysere virksomhedens
processer omkring produktudvikling, herunder fremkomme med
begrundede forbedringsforslag på såvel operationelt, taktisk som
strategisk plan
- Udvikle kompetencer med hensyn til at udtænke, formulere og
gennemføre strategiske forandringer, som styrker en virksomheds
konkurrencemæssige position
- Være i stand til kritisk at begrunde, bedømme og anvende
relevant teori til at angive løsninger på et givet problem indenfor
problemfeltet
- Kunne dokumentere indsigt i konsekvenserne af at vælge mellem
alternative teoretiske og metodiske tilgange til forskellige former
for innovationsprocesser-såvel nationalt som internationalt
- Kunne fremkomme med begrundede forslag til, hvordan en
virksomhed kan opbygge innovationsfremmende strukturer og
processer, herunder styre interne produktudviklingsprojekter, samt
hvordan nye innovative virksomheder kan etableres-såvel nationalt
som internationalt
- Kunne perspektivere og diskutere anvendte teorier og metoder i
forhold til egen praksis
- Kunne dokumentere et anvendelsesorienteret overblik over
fagmodulets begrebsapparat og pensum med henblik på at kunne
anvende dette i relation til udvikling og håndtering af
innovationsprocesser i egen organisation
|
Prøve/delprøver |
Faget har to selvstændige prøver:
Strategisk
markedsledelse: | Prøvens
ECTS | 2,5 | Prøveform | Mundtlig stedprøve | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Varighed | 20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse | Forberedelse | Uden forberedelse | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | Eksaminator og bi-eksaminator | Eksamensperiode | Forår | Syge-/omprøve | Samme prøveform som ved ordinær prøve |
Strategisk
produktudvikling & innovation: | Prøvens
ECTS | 7,5 | Prøveform | Skriftlig stedprøve på CBS'
computere | Individuel eller gruppeprøve | Individuel prøve | Opgavetype | Opgavebesvarelse | Varighed | 6 timer | Bedømmelsesform | 7-trins-skala | Bedømmer(e) | En eksaminator | Eksamensperiode | Forår | Hjælpemidler | Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her | Syge-/omprøve | Mundtlig stedprøve | | Varighed: 30 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse | | Forberedelse: Uden
forberedelse | | Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med dette kursus er at give den studerende viden om og
forståelse for centrale begreber, teorier og metoder, der omhandler
styring af en given virksomheds innovative aktiviteter i form
af produkter, serviceydelser og procesinnovation – såvel nationalt
som internationalt.
Der opereres med en strategisk indfaldsvinkel med inddragelse af
markedsmæssige, kulturelle, konkurrencemæssige og ledelsesmæssige
forhold, som kan påvirke en given virksomheds
innovationsbeslutninger.
Fagmodulet anlægger en markedsorienteret tilgang, men bygger også
på fagområder som strategi, organisationsudvikling og ledelse.
Kurset vil især fokusere på følgende emneområder:
- Centrale begreber, modeller og teorier indenfor markedsledelse,
innovation og produktpolitik
- Omverdensanalyser og strategisk usikkerhed/scenario
formulering
- Produktudvikling & virksomhedsstrategi
- Produktudvikling og innovation som handlingsparametre
- Produktudviklingsmodeller
- Markedsorientering og innovation
- Innovation som en sustainable competitive advantage (SCA)
- Hvilke faktorer, der kan påvirke en virksomheds
innovationsbeslutninger
- Brugerdrevet innovation
- Hvordan en virksomhed kan opbygge et innovationsfremmende miljø
med fokus på de relationer på tværs af funktionsområder i
virksomheden, der er vigtige for at innovative aktiviteter kan
blive en succes
- Økonomiske overvejelser omkring udbytte af innovationer
- Innovationsstrategi, forandringskapacitet og
implementering
- Hvordan nye innovative virksomheder kan etableres
- Læring omkring produktudvikling og
innovation
|
Undervisningsformer |
Dialogforelæsninger, øvelser, workshops,
caseoplæg med efterfølgende plenumdebat samt læring via elektronisk
læringsplatform. |
Feedback i undervisningen |
Der ydes som hovedregel kollektiv feedback. Ved
besvarelser af caseopgaver kan der gives individuel
feedback. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse, inkl. casebesvarelser |
200 timer |
Tilstedeværelse/dialogundervisning |
51 timer |
Eksamensaktiviteter |
33 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Jens Geersbro
|
Foreløbig litteratur |
Meddeles senere.
|