2017/2018 DIP-DOPLV1074U IT Ledelse
English Title | |
IT Ledelse |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-03-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Viden
•Ud fra nyere teori om informationsteknologiens anvendelse i organisationer giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om informationsteknologiens grundlæggende muligheder for at effektivisere virksomheder både i økonomisk, organisatorisk og strategisk henseende. Til dette formål fokuseres på teorier og værktøjer vedr. IT og forretningsprocesser, IT governance, IT arkitektur samt IT business cases. •På det praktiske plan bliver de studerende i stand til at forstå og reflektere over IT værktøjernes muligheder og begrænsninger i praksis bl.a. ved diskussion af eksempler på anvendelse. Færdigheder De studerende skal erhverve færdigheder i at: •Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder til at effektivisere organisationer på såvel det operationelle, det taktiske og det strategiske niveau gennem anvendelse af digitale løsninger •Anvende ledelsesfærdigheder til at understøtte og styre en organisations digitalising. •Vurdere de teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig til organisationers digitalisering samt begrunde og vælge relevante modeller til løsning af organisationens digitale behov. •Formidle faglige problemstillinger og løsninger med reference til digitalisering for både IT folk og for ikke- specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: •Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer omkring implementering af digitale løsninger i arbejdsmæssige sammenhænge. Evnen hertil baserer sig bl.a. på en veludviklet organisatorisk, strategisk og ledelsesmæssig forståelse af organisationen. •Eftersom digitale projekter ofte går på tværs af funktioner i organisationen lægger faget vægt på ikke blot at udvikle de studerendes evne til at gennemføre tværfaglige analyser og tværfaglig problemløsninger, men også at kunne arbejde på tværs af funktioner med en høj grad af faglig professionalisme.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Formål
Indhold
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
28 lektioner | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
I kurset indgår cases som de studerende bearbejder i kursusforløbet og efterfølgende fremlægger i plenum med kommentarer fra øvrige studerende og læreren. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Torsdag kl. 17.10-20.40 i uge 35-41 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Tekstbog:
Artikler:
Videoer:
|