2017/2018 DIP-DOPLV1081U Lean og økonomistyring
English Title | |
Accounting for Lean |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 19-05-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Kunne redegøre for sammenhængen mellem
spildeliminering, kundeværdi og profit, og kunne klargøre hvorledes
de økonomisystemer som er diskuteret i faget
understøtter/begrænser opfyldelsen af målsætningerne i Lean.
Færdigheder: -Lave værdistrømsanalyse og kunne tilføje økonomisk information til denne -Lave forskellige former for spildomkostningsanalyser og kvalitetsomkostningsanalyser -Udregne kundekapital og økonomisk kunne vurdere effekten af diverse markedsføringstiltag og procesoptimeringstiltag Kompetencer: De studerende skal opnå kompetencer til at forestå procesoptimering på baggrund af lean perspektivet. Derudover får de studerende redskaber til at løfte lean i praksis til at være en økonomisk funderet business case, i stedet for en business case der er baseret på overbevisninger og tro om hvad lean kan udrette og ikke udrette, som det er tilfældet i mange kontekster i dag. |
||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||
Kurset udbydes KUN til studerende på HD-ØP, HD-R og HD-SCM | ||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget handler om at sætte lean i en økonomisk og strategisk kontekst, og derigennem forstå lean som et koncept, der opnår dynamik via de til tider modsætningsfyldte formål om at maksimere kundeværdi, eliminere spild og skabe profit.
Faget starter ud med en redgørelse for konceptet, Lean. Derefter gennemgås en række økonomistyringssystemer, som har til formål at illustrere de økonomiske konsekvenser af at arbejde med spildeliminering og maksimering af kundeværdi. Dette er nødvendigt for at kunne træffe velinformerede beslutninger i arbejdet med lean og de dilemmaer der kan opstå i processen.
Det skal understreges at faget tager udgangspunkt i at den studerende IKKE har kendskab til Lean konceptet.
|
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Blended learning:
- Dialogbaseret undervisning - Multiple choice - Gruppeopgaver (både online og offline) |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Offline og online feedback på gruppeopgaver, samt multiple choice. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Lørdag 8.55 - 14.15 i uge 36, 38, 40 og 41 |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Hines, P., Holweg, M., & Rich, N. (2004), ‘Learning to evolve: A review of contemporary lean thinking’, International Journal of Operations & Production Management, vol. 24 no.10, pp. 994-1011.*
Cugini, A.; Caru, A.; Zerbini, F. (2007), : ’The Cost of Customer Satisfaction: A Framework for Strategic Cost Management in Service Industries’, European Accounting Review, vol. 16, No. 3, pp. 499–530.*
Rust, R. T; Zeithaml, V. A.; Lemon, K. N. (2000): ‘Driving Customer Equity: How Customer Lifetime Value is Reshaping Corporate Strategy’, The Free Press. |