2017/2018 DIP-DORGO1022U Organisation og Ledelse - grundmodul
English Title | |
Organisation og Ledelse - grundmodul |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved fagets afslutning forventes den studerende at
kunne:
• Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere centrale begreber, modeller og teorier med henblik på at identificere praktiske organisatoriske problemstillinger forbundet med organisationens menneskelige ressourcer,; strukturer, processer og systemer,; kultur og strategisk ledelse. • Anvende fagområdets teorier og modeller til at belyse problemstillinger fra praksis med henblik på at identificere de organisatoriske og ledelsesmæssige udfordringer, der knytter sig til anvendelsen af de menneskelige ressourcer, organisationens strukturer, processer og systemer samt dens kultur og kunne begrunde hvorledes disse forhold kunne tænkes ændret • Formulere krav til hvilken type informationer og indsigter, der er nødvendig for at forstå, hvad der foregår i organisationer, og for at komme med velbegrundede forslag til hvordan forholdene kan ændres Henholdt til målbeskrivelsen i bekendtgørelse om den erhvervsøkonomiske diplomuddannelse HD, skal den studerende opfylde følgende eksamensmål: For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler, opfylde følgende eksamensmål: • Den studerende skal identificere og afgrænse organisatoriske/ledelsesmæssige problemer. • Den studerende skal identificere og diskutere hvilke informationer der er nødvendige/ og brugbare for at kunne analysere problemet. • Den studerende skal foretage et begrundet til- og fravalg af teori indenfor pensum til at analysere den valgte problemstilling • Den studerende skal analysere den valgte problemstilling med hjælp af valgt teori og konkludere på sin problemstilling. • Den studerende skal formulere sig på en sproglig korrekt, klar og sammenhængende måde. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 2
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
På Organisation og ledelse - Grundmodul er der 2 obligatoriske opgaver. Den første opgave, er obligatorisk deltagelse i diskussoner på Learn i løbet af semestret. Den studerende skal deltage gennem mindst 4 indlæg i disse diskussioner, fordelt på minst 2 af de 3 diskussionsomgange. For at et indlæg skal tælles med, skal det være mindst 5 linjer og være fagligt relevant. Den anden obligatoriske opgave, er en hjemmeopgave incl. feecback til medstuderende, som udarbejdes individuelt. Instruktioner til opgaven gives i undervisningen. Besvarelsen må have et max omfang på 6 sider. (En sider må i gennemsnit ikke indeholde mere end 2.275 anslag (inkl. mellemrum). (Fx svarende til 35 linjer á 65 anslag). Siderne skal have en margen på mindst 3 cm. i top og bund og mindst 2 cm. i hver side. Skrifttypen skal være på minimum 11 pitch. Tabeller, figurer, illustrationer og lign. tæller ikke med i antallet af anslag, men berettiger ikke til at overskride det fastsatte maksimale sidetal.), ekskl. litteraturliste. |
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet er, at give den studerende en introduktion til en række
af de grundlæggende træk ved organisationer – ressourcer,
strukturer, kultur – for at kunne forstå hvordan organisationer
fungerer. Viden herom er en vigtig forudsætning for, at den
studerende bliver i stand til bedre at deltage i planlægning og
gennemførelse af ledelsesmæssige og organisatoriske
aktiviteter/forandringer.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen baseres på en kombination af oversigtsforelæsninger, dialog-undervisning med inddragelse af deltagernes egne erfaringer og relevante aktuelle/konkrete problemstillinger i relation til pensum samt mini-cases (gruppearbejde) med efterfølgende plenumdrøftelser. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
LEARN-refleksioner, quizzes, multiple choice tests, Peer-Feedback | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår fredag og lørdag i uge 35, 40, 44 og 48.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Vejledende litteratur:
Darmer ,P., Jordansen, B., Astrup Madsen, J., &
Thomsen J. (red)(2010). ParadigmerIPraksis.HandelshøjskolensForlag,
1.udgave. ISBN 9788762903494. kap 1, 3, 4.1,
4.2, 6, 8.1-8.3.
|