Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Viden:
• På det teoretiske plan giver faget den studerende en
forskningsbaseret viden om brugernes beslutningsmodeller og
informationsbehov, alternative overskud- og kapitalbegreber og
årsregnskabets underliggende begrebsramme.
Desuden giver faget
viden om de forskningsmetoder, som danner grundlag for den
empiriske og normative regnskabsforskning.
• På det praktiske plan opnår den studerende viden om de
forskellige regelsæt, der regulerer regnskabsaflæggelsen i love og
standarder, og hvordan regelsættende implementeres i udarbejdelsen
af årsrapporter.
• Regelsættenes præcisering af definitioner, indregningskriterier
og målegrundlag giver de studerende mulighed for at forstå og
reflektere over de konsekvenser, som reguleringens formue
(balance-)orienterede overskud- og kapitalbegreber får for
virksomheders regnskabsaflæggelse i praksis.
Færdigheder:
Den studerende skal kunne:
• Identificere de centrale problemer, som opstår i forbindelse med
udarbejdelse af årsrapporter og de områder af det gældende
regelsæt, som bør inddrages i deres løsning.
• Anvende begrebsrammen som grundlag for indregning, måling og
præsentation af væsentlige regnskabsposter i årsrapporten.
• Forholde sig kritisk til indholdet af udarbejdede årsrapporter og
om nødvendigt stille forslag til ændringer.
• Gennemføre en analytisk bearbejdning af årsrapportens generelle
oplysninger med henblik på dækning af forskellige regnskabsbrugeres
specifikke informationsbehov.
• Formidle faglige problemstillinger i relation til udarbejdelsen
af koncernregnskaber og til forskelle i moder- og
koncernregnskabers informationsværdi for brugerne. |
Prøve/delprøver |
Eksternt
Regnskab:
|
Prøvens
ECTS |
10 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær prøve: Oktober 2017
Syge- omprøve: Januar 2018
De præcise datoer offentliggøres på MY.CBS.DK |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- Udvidet IT-pakke
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Mundtlig stedprøve |
|
Varighed: 20 min. pr. studerende, inkl.
votering, karaktergivning og begrundelse |
|
Forberedelse: Med følgende
forberedelsestid: 20 Minutter |
|
Bedømmer(e):: Ved intern prøve er der
bieksaminator ved omprøven. |
|
Hjælpemidler: Alle skriftlige og alle
elektroniske hjælpemidler
Den studerende må i
forberedelseslokalet medbringe: Simple skrive- og tegneredskaber,
egen bærbar/tablet til opslag (OBS der er ikke mulighed for
opladning i eksamenslokalet), lommeregner efter eget valg, bøger
inklusiv ordbøger, noter. BEMÆRK: Det er ikke tilladt at
kommunikere med andre i forberedelsestiden. |
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den skriftlige eksamen:
Tager udgangspunkt i en opstillet problemstilling.
Ved mundtlig prøve gælder følgende:
En normal eksamensafvikling vil være karakteriseret ved et
forløb, hvor det forventes, at det er eksaminanden som
indledningsvist er initiativtager til den faglige præsentation og
diskussion. Det vil derfor være en god idé at påbegynde
eksaminationen med en disposition for forløbet. Eksamens afvikling
vil herefter bestå af en dialogbaseret udprøvning mellem
eksaminand, eksaminator og censor. I den sidste del af
eksaminationen bør eksaminator have mulighed for mere aktivt at
kunne styre udprøvningen.
Eksamensspørgsmålene tager udgangspunkt i fagets målbeskrivelser
samt den obligatoriske litteratur.
Spørgsmålene vil have en stikordsagtig karakter og tager
udgangspunkt i de teoriområder, der er indeholdt i
faget.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets indhold:
Faget beskæftiger sig med følgende 5 problemkredse:
- Eksternt regnskab (Finansiel rapportering) som
samfundsaktivitet og videnskabelig disciplin samt samfundets
regulering af regnskabspraksis via lovgivning,
privatsektorregulering og markedsløsning i modificeret form.
- De fundamentale regnskabsteorier(paradigmer),
præstationsorienteret regnskabsteori og formueorienteret
regnskabsteori. Sidstnævnte uddybes med forskellige
regnskabsmodeller og den begrebsramme, som dansk og international
regnskabslovgivning bygger på.
- National og international regnskabsregulering (love,
standarder) mht. det tekniske regelsæt, som gælder for definition,
indregning, måling og præsentation af aktiver, forpligtelser,
egenkapital, indtægter og omkostninger samt pengestrømme i
årsregnskab og pengestrømsopgørelse.
- Modeller til rapportering om viden, miljø og samfundsansvar i
ledelsesberetning og supplerende beretning.
- Strategisk regnskabsanalyse og værdiansættelse. Den strategiske
analyse omhandler analyse af virksomheders styrke, svagheder,
muligheder og trusler (SWOT-analyse) mht. den værdiskabende evne.
Regnskabsanalysen gennemgår modeller til analyse af rentabilitet,
pengestrømme og risiko. Værdiansættelse vedrører modeller til
estimat af virksomheders værdi samt budgettering og værdiansættelse
i konkrete virksomheder.
En børsnoteret dansk virksomhed vil blive inddraget i
undervisningen via det udleverede årsregnskab, presseomtale,
kursudvikling på aktiemarkedet mv. Det forventes, at du holder dig
orienteret via dagspressen og på anden vis om den pågældende
virksomhed for derved at kunne yde selvstændige bidrag til
undervisningen.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår på hold af ca. 50
studerende
Undervisningen omfatter dialogforelæsninger med tilhørende
opgaver/cases, som knytter sammenhængen mellem teori og
praksis. |
Feedback i undervisningen |
Brug af øvelser/cases.
Flervalgsopgaver (Multiple Choice) |
Studenterarbejdstimer |
Undervisning |
55 timer |
Forberedelse undervisning |
176 timer |
Forberedelse eksamen |
40 timer |
Eksamen |
4 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studiestart for alle uanset valg af undervisningsdag:
tirsdag uge 33, faget slutter i uge 43
Undervisning:
Hverdagshold: tirsdage uge 33-43 samt torsdag i uge 33, 36,
38, kl. 17.10-20.40
Weekendhold: Lørdag fra uge 33 kl. 9.00-14.00
|
Foreløbig litteratur |
Litteraturen offentliggøres på MY CBS og CBS learn
juli/august
Vær opmærksom på, at E-bøger ikke må medbringes til
eksamen.
|