2017/2018 DIP-DREGO1043U Skat
English Title | |
Taxation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator:
Pia Clasen
Solbjerg Plads 3 – D4.43 2000 Frederiksebrg Tlf: 3815 233 Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Fagets mål:
Det er fagets formål at bibringe de studerende evnen til at identificere, analysere og løse grundlæggende skattemæssige problemer. De studerende skal kunne opgøre den skattepligtige indkomst og beregne skatten heraf for personer og virksomheder (selskaber), når disse virksomheder kun har grundlæggende skattemæssige problemstillinger inden for de nedennævnte områder. De studerende skal ligeledes kunne beskrive, hvorledes påtænkte dispositioner påvirker den skattepligtige indkomst og derved medvirke til, at de rigtige beslutninger tages på et efter skat grundlag (f.eks. valg mellem forskellige investeringsmuligheder). Fagets læringsmål er at give de studerende kvalifikationer til at løse problemer inden for neden nævnte grundlæggende områder. Der lægges stor vægt på at opøve de studerende i at beherske skattemæssig metode, således at de studerende kan løse de skattemæssige problemstillinger på korrekt vis samt blive i stand til efter afslutningen af faget fremover at holde sig ajour inden for fagets temaer med hensyn til såvel lovgivning som praksis. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Fagets indhold:
|
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Faget afvikles over 10 undervisningsgange
(hverdagshold) og 6 undervisningsgange (lørdagshold), svarende til
i alt 33 lektioner á 45 minutters varighed. Undervisning foregår på
hold af ca. 50 studerende inddelt i 8 grupper.
Hver gruppe skal præsentere én case, hvor læreren fungerer som opponent. Undervisningen afveksler mellem overbliksforelæsning af læreren, klassedialog, spot- og summeopgaver (gruppediskussion) og som nævnt studenterpræsentationer. Ved afslutningen af faget skal grupperne løse en repetitionscase, som efterfølgende gennemgås for samtlige hold under ét. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
• Løbende brug af 'begrebs-spørgsmål' fra
lærebogen, samt gennemgang af øvelser/cases
•Der gives feedback løbende i undervisningen herunder feedback på præsentationer fra studerende samt øvelsesopgaver der stilles som en del af undervisningen. • Der gives mundtlig feedback på præsentationer af cases og øvelser i undervisningen • Feedback på dette fag vil blive givet gennem den løbende diskussion under forelæsningerne |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen finder sted fra uge 16/17:
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Litteraturen vil blive offentliggjort på MY.CBS.DK og CBSlearn ultimo februar.
Være opmærksom på, at der ikke må medbringes E-børe til eksamen. |