Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante marketing problemer, der igen
er identificeret og udviklet fra business problemer
- Analysere og syntetisere konkrete marketing problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af konkrete marketing problemer
selvstændigt og på et reflekteret videnskabeligt
grundlag
|
Prøve/delprøver |
Strategisk
Markedsføringsplanlægning Case:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
|
Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge/omprøve afholdes i
maj/juni.Prøven udarbejdes individuelt. (max 15 normalsider)
Der stilles en ny opgave til syge-/omprøven
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
På baggrund af udleveret casemateriale udarbejder de studerende
i grupper af max. 4 studerende en indiviualiseret besvarelse
(max. 30 normalsider). Eftersom prøven afholdes med individuel
bedømmelse, skal det af besvarelsen fremgå, hvilke afsnit hvert
enkelt gruppemedlem har forfattet.
Opgaven udleveres i marts/ april, og besvarelsen skal være
afleveret 10 dage senere.
Den ordinære eksamen afholdes i marts/april.
Syge/omprøve afholdes i maj/juni.Prøven udarbejdes
individuelt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Strategisk markedsføringsplanlægning er den mest dynamiske af
virksomhedens funktioner. Marketingindsatsen må tilpasses de
stadigt skiftende markedsmuligheder og den konstante udvikling i
forbrugernes præferencer, købsadfærd samt konkurrencesituationen.
Formålet med faget er dels at give den studerende et samlet
overblik over de faser der er knyttet til en analytisk- og
beslutningsorienteret proces med henblik på formulering,
implementering og styring af markedsføringen af virksomhedens
produkter og services, såvel på forbrugermarkeder som på
business-to-business markeder. Og dels at give den studerende et
indblik i hvilke forretningsstrategier, der er mulighed for at
benytte såvel generelt som under specielle markedssituationer.
Fagets indhold
Faget anlægger et helhedssyn på forbrugerne, konkurrenterne,
omverdenen, virksomhedens handlingsparametre, markedssegmentering,
målgruppefastlæggelse og -positionering, udarbejdelse af
markedsføringsplaner, implementering og kontrol.
Der lægges i faget vægt på, at give den studerende et indtryk af,
at markedsføring bør finde sted såvel under hensyntagen til
eksterne muligheder som til interne kapaciteter.
Endvidere lægges der vægt på, at den studerende, via aktiv
deltagelse i kursets enkelte elementer, bliver i stand til at
anvende teorier til problemløsning i praksis.
Faget består af følgende overordnede områder:
Generelle forhold om strategi og ledelse i markedsføringen
Marketing management processen
Strategibeslutninger på forskellige niveauer og med forskellige
teoretiske indgangsvinkler
Strategibeslutninger i forskellige situationer
Interne og eksterne analyser
Forretningsstrategier
Markedsføringsplaner
Cases der belyser forskellige aspekter inden for strategisk
planlægning
Fagets progression
Strategisk markedsføringsplanlægning er et centralt
afsætningsøkonomisk fagområde, og faget bygger klart på linjens
øvrige fag på 1. og 2. semester.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er overvejende baseret på
forelæsninger, øvelser og casearbejde. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback til de studerendes
læringsproces i løbet af forelæsningsrækken i form af dialog
omkring fagets centrale teoriområder samt forståelse af de centrale
begreber. Dialogen søges bygget ind i de praktiske eksempler, der
er integreret ind i forelæsningsrækken.
Inden eksamen og i den sidste forelæsning gennemgås
omstændighederne omkring eksamensformen yderligere og de studerende
modtager feedback, der kobler pensum og eksamensform. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
132 timer |
Undervisning |
24 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Aaker, David A. & McLoughlin Damien (2007 eller nyere
udgave). Strategic Marketing Management European 8th Edition. John
Wiley & Sons, Inc., N.Y.
Artikelsamling.
|