2017/2018
KAN-CEMFO1051U Relationship Marketing
English Title |
Relationship
Marketing |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Lars Grønholdt - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
31-05-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra business problemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Relationship
Marketing:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve
Bemærk studieordningens bestemmelser om krav om
individualisering af opgavebesvarelsen. |
Antal personer i gruppen |
2 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Den studerende kan vælge at skrive opgaven
alene |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve afholdes i januar.
Der stilles en ny eksamensopgave til projektet til syge-/omprøven
som er individuel
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Skriftlig projektopgave (max. 20 normalsider), som udarbejdes
individuelt eller i grupper af 2 studerende. I tilfælde af at
opgaven udarbejdes i gruppe, skal den enkelte studerendes bidrag
kunne konstateres,
Der er ikke knyttet vejledning til udarbejdelsen.
Eksamensopgaven stilles umiddelbart efter afslutning af
undervisningen.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål er at introducere de grundlæggende teorier og
metoder i det nye marketingkoncept, der har væsentlige
implikationer for virksomhedens marketingledelse. Desuden er
formålet at præsentere de nyeste teorier og metoder inden for
relationship marketing og demonstrere deres anvendelse på konkrete
cases fra praksis.
Fagets indhold.
Faget vil gå i dybden med følgende emner:
Det nye marketingkoncept
Relationer i marketing
Kundetilfredshed og –loyalitet
Kundeværdi
Kundeanalyser
Medarbejdertilfredshed og -loyalitet
Sammenhængen mellem medarbejdertilfredshed, kundeloyalitet og
virksomhedens lønsomhed
Fagets progression
Faget præsenterer et nyt udvidet syn på marketing. Faget danner
derfor et godt fundament for alle de øvrige fag på linjen, såvel
som flere af 3. semesters valgfag, og derfor afholdes
undervisningen koncentreret i starten af 1. semester.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår som forelæsninger, cases
og øvelser. |
Feedback i undervisningen |
Undervisningen vil indeholde dialogbaseret
feedback ud fra de studerendes input til og aktive medvirken i
undervisningen.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
124 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Christopher, M, Payne, A. & Ballantyne, D. (nyeste version).
Relationship Marketing: Creating Stakeholder Value. Oxford,
England: Butterworth-Heinemann.
Hertil kommer artikler og yderligere
undervisningsmateriale.
|
Sidst opdateret den
31-05-2017