Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, teorier, metoder og modeller
- Identificere og udvikle relevante faglige problemer og
hypoteser ud fra marketing problemer, der igen er identificeret og
udviklet fra business problemer
- Analysere og syntetisere konkrete faglige problemer ved at
anvende fagets begreber, teorier, metoder og modeller
- Vurdere og formidle løsningen af faglige problemer selvstændigt
og på et reflekteret videnskabeligt grundlag
|
Prøve/delprøver |
Business to
Business Markedsføring:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til - Adgang til CBSLearn
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets formål
Det er fagets formål at udbygge den studerendes teoretiske viden om
og forståelse for business-to-business markedets særlige vilkår og
dettes betydning for såvel planlægning som gennemførelse af
markedsføringen. Faget skal dermed forbedre dimmitendens evne til
at fungere i/lede markedsføringsarbejdet i virksomheden, der
afsætter til andre virksomheder, dvs. primært virksomheder, der
afsætter til industrien, men også konsumentvarevirksomheder, for
såvidt angår deres markedsføring over for mellemhandelen.
Fagets indhold
Centralt for den markedsføring, der rettes mod virksomheder, er
dels spørgsmålet om virksomheders købsadfærd, og dels spørgsmålet
om hvordan/hvorfor køber-sælger relationer opstår, udvikles og
afvikles. Faget tager indledningsvis udgangspunkt i teorier om
organisationers købsadfærd. Herefter fokuseres der på forskellige
mere adfærdsorienterede teorier omkring køber-sælger relationer
(organisationsteoretiske tilgange til studiet af køber-sælger
relationer, såkaldt "dyadisk" teori samt
"netværksteori"). De forskellige
"relationsteorier" vil blive indbyrdes perspektiveret og
belyst i forhold til hvad man kan kalde "traditionel
konsumentvareorienteret markedsføringsteori". Den teoretiske
perspektivering vil blive fulgt op med konkrete eksempler på
praktisk markedsføringsarbejde.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen er baseret på forlæsninger og
casebehandling. |
Feedback i undervisningen |
Der gives løbende feedback til de studerendes
læringsproces i løbet af forelæsningsrækken i form af dialog
omkring fagets centrale teoriområder samt forståelse af de centrale
begreber. Dialogen søges bygget ind i de mini-cases der er
integreret ind i forelæsningsrækken.
Ved afslutningen af faget deltager alle studerende i tre
case-forløb hver over tre timer, heraf dels en case, hvor man i
gruppe udarbejder et løsningsforslag til en case-beskrivelse og
dels en anden case, hvor man er opponentgruppe på en anden gruppes
løsningsforslag. Ved afslutningen af case-fremlæggelserne og -
diskussionerne gives der direkte feedback til både den gruppe, der
har præsenteret et løsningsforslag og den gruppe der have fungeret
som opponent-gruppe. Feedback gives både på det faglige indhold og
kvaliteten af fremlæggelsen som kommunikationsform.
|
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
123 timer |
Undervisning |
33 timer |
Eksamen |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Business-To-Business Marketing
Ross Brennan, Louise Canning & Raymond McDowell
SAGE Publications Ltd 3ed (2014)
Hertil kommer yderligere undervisningsmateriale i form af artikler
og case-materiale.
|