Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Fagets formål er at give den studerende en systematisk
måde at overveje og foretage investeringsbeslutninger. Det kræver
både en solid konceptuel forståelse af finansiering og kendskab til
de finansielle markeder. Vi vil derfor studere investeringsteorien
og også se eksempler på dens praktiske implementering.
Efter at have gennemført kurset skal den studerende være i stand
til at:
- definere, beregne og anvende mål for finansielle aktivers
afkast og risiko, herunder beregne middelværdier og varianser for
aktivers afkast ud fra oplysninger om afkastets fordeling samt
kovarianser og korrelationer mellem aktiverne
- beregne middelværdier, varianser og kovarianser af porteføljer
med og uden brug af matrixregning
- regne med matricer (herunder transponerede og inverterede
matricer) på symbolform
- estimere middelværdi, varians, kovarians, beta og multi-faktor
betaer af afkast ud fra historiske tidsrækker samt forstå og
arbejde med alternative risikomål
- redegøre for begreber, teorier, modeller og metoder til
porteføljevalg, herunder karakterisere minimum-varians randen under
relevante restriktioner på kortsalg og lånemuligheder. Anvende de
udledte teorier og modeller på realistiske problemstillinger.
- arbejde med mål for risikoaversion, porteføljevalg og andre
beslutninger indenfor rammerne af forventet nytteteori
- arbejde med faktormodeller, herunder redegøre for udledningen
af CAPM og APT, angive modellernes restriktioner på forventet
afkast redegøre for og sammenligne udvalgte metoder til at teste
modellerne samt redegøre for typiske testresultater af CAPM,
APT-modellerne og markedsefficiens
- definere, beregne, arbejde med og forstå begrænsningerne ved
performancemål for porteføljer samt dekomponere performance
- redegøre for typiske resultater omkring investorers adfærd og
relaterede handelsstrategier
- definere, beregne og arbejde med afkastmål for obligationer,
samt varighed og konveksitet. Forstå og arbejde med
immuniseringsstrategi
- opstille centrale problemer i Excel, herunder numerisk
optimering og lineær regression, samt fortolke resultater
optimerings- og regressions-resultater fra Excel
- redegøre for institutionelle forhold på de finansielle
markeder
|
Prøve/delprøver |
Porteføljeteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - Ikke-programmerbare, finansielle lommeregnere: HP10bll+ or
Texas BA II Plus
- Bøger (herunder oversættelsesordbøger), kompendier og noter i
papirformat
Den studerende har adgang til Ved alle skriftlige
stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft
Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager,
Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player). BEMÆRK:
Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven :
Læs nærmere om hjælpemidler og IT-pakker
her |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Hovedtemaet for dette fag er sammensætning af optimale
porteføljer og portefølje management – herunder dynamisk
porteføljevalg - ud fra afkast og risikohensyn. Kurset gennemgår de
vigtigste faktormodeller for forventet aktieafkast samt empiriske
tests af disse modeller. Endvidere betragtes metoder til
performanceevaluering.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres som en blanding af
forelæsninger og øvelser.
For at øge de studerendes forståelse og refleksion af det
gennemgået stof, vil der løbende i forelæsningerne blive stillet
summe-opgaver og spørgsmål. |
Feedback i undervisningen |
De studerende vil få mulighed for at få løbende
feedback på opgaver, som de skal have løst hjemmefra til
øvelsestimerne. |
Studenterarbejdstimer |
Deltagelse i undervisning |
202 timer |
Eksamen |
4 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Munk: Financial Markets and Investments, undervisningsnoter,
nyeste udgave.
Supplerende artikler.
|