2017/2018  KAN-CHRMO1086U  Labour Economics

Niveau Kandidat
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Studienævnet for cand. merc.
  • Allan Hansen - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
  • Human resource management/Human resource management
  • Organisation/Organization
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 22-05-2017

For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Den studerende skal forstå og redegøre for de teorier og teoretiske begreber som ligger til grund for fagets analyser og udpegning af relevante design
  • Den studerende skal være i stand til at relatere og diskutere de forskellige teorier og begreber, der anvendes på kurset til hinanden.
  • Den studerende skal være i stand til at bruge teorierne og de teoretiske begreber til at analysere cases og praktiske situationer
  • Den studerende skal på basis af analyserne være i stand til at komme med løsningsorienterede designforslag til de problemstillinger, der diskuteres på faget.
Labour Economics:
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter
Hjælpemidler Uden hjælpemidler
Bemærk dog at ved alle skriftlige stedprøver har den studerende adgang til IT-basispakken (Microsoft Office (minus Excel), digital pen og papir, 7-zip file manager, Adobe Acrobat, Texlive, VLC player, Windows Media Player), og den studerende må medbringe simple skrive- og tegneredskaber (ikke-digitale). BEMÆRK: Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under prøven.
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre prøven er ekstern.

Fagets formål er at give de studerende en grundig indsigt i en række personale økonomiske problemstillinger tæt knyttet til HR praksisser. Faget analyserer og anviser løsninger på centrale koordinations- og motivationsproblemer i moderne organisationer, der er afgørende for værdiskabelsen. Det drejer sig f.eks. om hvordan man i anvendt økonomisk perspektiv vil 1) udvælge standarder for ansættelse, 2) forstå og løse rekrutteringsproblematikker, 3) designe jobs og organisationsstrukturer, 4) analysere kultur og sociale normer og udpeger deres betydning for værdiskabelse, 5) tilrettelægge kompetenceudvikling og 6) udvikle samarbejdsstrategier.

Faget er organiseret omkring udvikling af et sæt kernekompetencer, der vil gøre de studerende i stand til at analyse og anvise løsninger på de centrale HR problemstillinger, der behandles i faget i et organisationsøkonomisk perspektiv. Det betyder at faget i høj grad er orienteret imod design af HR ledelsesopgaver som f.eks. ansættelsespolitikker, jobbeskrivelser, organisationsdesign og medarbejderudviklingsstrategier i organisationer. Faget trækker i denne forbindelse på forskellige grene af labour economics inspireret af transaktionsomkostningsteori, kontraktteori, agent teori og spilteori.

Faget er progression til faget performance management i den forstand at faget Økonomisk Design af HRM udbreder den økonomiske teoris anvendelse til også at omfatte andre centrale opgaver for HR funktionen og tilføjer nye elementer i den økonomiske teoretisering af området.

Dialogbaserede forelæsninger, studenterpræsentationer og diverse opgaver.
De studerende vil modtage feedback på opgaver og casearbejde undervejs.
Undervisningsrelaterede aktiviteter 160 timer
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) 46 timer

Faget vil benytte sig af én tekstbog (Lazear, E. P. & Gibbs, M. (2014) Personnel Economics in Practice, Wiley) suppleret med udvalgte kapitler fra andre anerkendte bogudgivelser indenfor feltet samt videnskabelige artikler. Hertil vil en række teaching cases fra Harvard Business School Press blive brugt i undervisningen.

Sidst opdateret den 22-05-2017