Fagets formål er at gøre den studerende i stand til at forstå
HRM, ledelse og selvledelse i en samfundsmæssig kontekst. Faget
giver den studerende et indblik i samspillet mellem virksomhedens
strategi, samfundstendensers og den daglige selvledelse blandt
medarbejdere. Særlig ser faget nærmere på, hvad dette samspil
betyder for HRM teoretisk og i praksis.
Udgangspunktet for kurset er et nysgerrigt blik på HRM som
en central virksomhedsstrategisk platform i en samfundsmæssig
kontekst. Fra at HRM op gennem 90’erne og 00’erne øgede sin
professionalisme gennem fagligt ejerskab af temaer og processer for
rekruttering, performancestyring, belønning, ledelsesudvikling og
talent, er HRM i de senere år i stigende grad udfordret af kravet
om at kunne levere resultater og skabe værdi for virksomhedens
forretning. HR-arbejdet forventes at kunne række langt ud over
HRM’s egne faglige grænser, legitimitets- og ansvarsområder. Det er
ikke nok, at HR chefen eller HR partneren har tilkæmpet sig en
plads omkring de øverste ledelsesborde. De må også kunne bringe den
rette forretningsmodel, ledelse og analyse i spil for at drive
forretningen fremad.
Centrum for faget er forholdet mellem den daglige
udfordring medarbejdere og ledere oplever når de skal lede sig selv
på værdiskabende måder i forhold til de strategiske udfordringer
virksomheder i dag står overfor. Centrale begreber i faget er:
udefra og ind, kapabiliteter, talent, selvledelse, stress og
stresshåndtering, individuel og organisatorisk robusthed, og
sammenhængen mellem vaner og HR rutiner.
|
Faget er baseret på en blanding af forelæsninger,
diskussioner af cases i plenum og de studerendes aktive involvering
og planlægning af specifikke undervisningsgange. Pædagogisk bygger
undervisningen på den forudsætning, at læring opstår gennem
handling, erfaring og refleksion. Derfor er det afgørende for
læringen på faget, at de studerende og underviserne i fællesskab
bruger undervisningsrummet til at udfordre og eksperimentere med
tanker, præsentationsmodeller, indhold og formidlingsformer.
Undervisningen søger med en involvering af virksomhedspraksis at
give de studerende rige muligheder for at reflektere over forholdet
mellem teori og praksis, ligesom det stiller krav om den
studerendes mere modne teoretiske færdigheder.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og
engelsk. |