Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Hensigten med kandidatspecialet er, at den studerende
skal gennemføre og formidle et problemorienteret videnskabeligt
arbejde indenfor uddannelsens faglige fokus på strategisk
kommunikation i virksomheder og andre type organisationer.
Karakteren 12 gives, når kandidatafhandlingen på fremragende vis,
dvs. med ingen eller få uvæsentlige mangler lever op til følgende
krav, om at den studerende skal være i stand til at:
- Identificere og formulere en velafgrænset problemstilling
indenfor studiets faglige felt.
- Arbejde selvstændigt og kritisk indenfor rammerne af
problemformuleringen og sikre sammenhæng imellem problemstilling,
teori og metodevalg, analyse og konklusion.
- Udvælge, bearbejde og redegøre for valg af teori, der anvendes
i undersøgelsen.
- Demonstrere en omfattende og dyb teoretisk såvel som praktisk
forståelse af organisationskommunikation.
- Forklare og diskutere kandidatspecialets videnskabsteoretiske
udgangspunkt, herunder at vurdere dets konsekvenser for metodevalg,
analyser og resultater.
- Udvælge og anvende metoder, der er relevante for behandlingen
af problemstillingen.
- Udvikle et undersøgelsesdesign, der danner grundlag for
indsamling og bearbejdelse af empirisk materiale, samt reflektere
kritisk over relevansen og pålideligheden af empirien.
- Dokumentere fremførte påstande i analyse og konklusion på
velunderbygget, fagligt grundlag.
- Uddrage konsekvenser af undersøgelsens resultater for praksis
og teoriudvikling indenfor fagområdet.
- Formidle kandidatspecialets indhold klart og sprogligt korrekt
under overholdelse af gældende formalia.
|
Prøve/delprøver |
Kandidatspeciale:
|
Prøvens
ECTS |
30 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 120 sider |
|
Afhandlingen kan udarbejdes i grupper af to til
tre studerende, og hvor to studerende skriver max. 120 normalsider
og tre studerende skriver maks. 160 normalsider. Den mundtlige
prøve foregår som gruppeprøve med individuel karaktergivning.
Den mundtlige prøve har en varighed af 75 min. for to studerende og
90 min. for tre studerende.
Afhandlingen kan skrives på dansk eller engelsk og skal indeholde
et resumé på max. to sider. Afhandling og forsvar skal foregå på
samme sprog. Bedømmelsen er en helhedsvurdering af den skriftlige
afhandling, resuméet/ summary, den mundtlige eksamination samt den
studerendes stave- og formuleringsevne, idet det faglige indhold
dog vægter tungest.
Studienævnet fastsætter nærmere retningslinjer for det mundtlige
forsvar i manualen.
Der kan søges dispensation til at skrive kandidatspecialet
individuelt. Såfremt der gives dispensation til dette, må den
studerende skrive max. 80 normalsider, og det mundtlige forsvar vil
vare 45 min. inkl. votering. |
Opgavetype |
Kandidatspeciale |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
75 min. pr. gruppe, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i den
samlede bedømmelse af eksamenspræstationen, dog vægter det faglige
indhold tungest. |
Bestemmelser vedrørende resuméet |
Resumeet skal udarbejdes på engelsk hvis afhandlingen er
skrevet på dansk, og på dansk hvis afhandlingen er skrevet på
engelsk. |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Omprøvebestemmelser: Hvis
afhandlingen er udarbejdet af én studerende og denne ikke består,
betragtes afhandlingen som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal
der ske en fornyet gennemarbejdning af afhandlingen med henblik på
en forbedring af denne. Som grundlag herfor afgiver eksaminatorerne
senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig
kritik af afhandlingen.
Hvis afhandlingen er udarbejdet af to studerende, og den ene ikke
består, skal vedkommende til en mundtlig omprøve.
Hvis afhandlingen er udarbejdet af to studerende, og begge
studerende ikke opnår en beståelseskarakter, betragtes afhandlingen
som helhed som ikke-acceptabel. Forud for omprøven skal der derfor
ske en fornyet gennemarbejdning af afhandlingen med henblik på en
forbedring af dette. Som grundlag herfor afgiver eksaminatorerne
senest ugedagen efter den mundtlige eksamination en skriftlig
kritik af afhandlingen.
Sygeprøvebestemmelser: Hvis en studerende ikke kan deltage i den
mundtlige prøve pga. sygdom, skal vedkommende til en ny mundtlig
prøve.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Seminarer og workshops:
Intro (FS 2.sem. emnevalg (ES, 3. sem.) Kick off (ES 3. sem.) og
Follow up (FS, 4. sem) |
Intro i juni,
emnevalgsworkshop i oktober, Kick off i november/ december, follow
up i februar/ marts |
Metodekursus efter Kick
off - inkl. Academic Writing (FS, 4. sem.) |
Start
januar/februar |
Vejledning |
|
NB. Afhandlingen kan
skrives enten på dansk eller engelsk |
|
NB The thesis may be
written in Danish or English |
|
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet:
Emnevalgsworkshop, Kick off seminar, metodekursus, follow up
seminar.
Beskrivelse af aktiviteterne uploades i Learn. |
Feedback i undervisningen |
Feedback på specialeprocessen er en integreret
del af kursusaktiviteterne. Underviserne giver feedback på de
studerendes arbejde med værktøjer til fx emnevalg, valg af
vejleder, problemformulering samt valg og brug af metode konkret i
forhold til deres eget speciale. Endvidere indgår peer review som
selvstændigt element. Fagkoordinator kommenterer emneafgrænsninger,
der ikke kan godkendes. |
Studenterarbejdstimer |
Intro, emnevalg, Kick off, follow up (forelsn. / wrksh.; inkl.
forberedelse) |
30 timer |
Metodekursus (inkl. intro til Academic Writing) |
100 timer |
Vejledning (NB. for 2 studerende): |
24 timer |
Afhandling og mundtlig eksamen (inkl. forberedelse): |
671 timer |
Total: 30 ECTS / 825 studenterarbejdstimer |
825 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Der udarbejdes en manual til specialeforløbet, den findes i
Learn og på e-campus. Desuden en liste over godkendte vejledere.
Anden vigtig information findes i Learn og my.cbs.dk.
Vedr. afleveringsfrister og fremdriftsreformen tjek venligst
my.cbs>studie>speciale.
|