Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Den studerende skal kunne identificere forskellige perspektiver
på projekter og projektledelse, og implikationerne af disse for
vores forståelse (fortolkning og analyse) af projekter og hvorledes
hvert perspektiv er koblet til forskellige typer af
ledelsesværktøjer (ledelsesteknologier)
- Vise hvad forskellige perspektiver på projektledelse betyder
for problemidentifikation og analyse samt løsningsforslag
(ledelse)
- Den studerende skal kunne vise hvorledes forskellige teoretiske
perspektiver på projektledelse forholder sig indbyrdes på
forskellige dimensioner.
- Den studerende skal kunne relaterede de teoretiske perspektiver
til praksis og kunne redegøre for de typer af overvejelser som
perspektiverne måtte give anledning til hos en
projektleder/projektansvarlig person
- Forholde sig kritisk til de identificerede og/eller anvendte
perspektiver, for at kunne forholde sig til behovet for andre/nye
vinkler på projektledelse.
- Kunne forholde sig til hvorledes andre fag og emner på studiet
forholder sig til projektledelse eller kan bidrage med indsigter på
projektledelse.
|
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Alle studerende skal undervejs i undervisningen på et aftalt
tidspunkt være aktive i en mundtlig fremlæggelse for resten af
holdet, i et emne/opgave der aftales med underviseren.
Fremlæggelsen kan også bestå i en analyse eller kritik af et andet
indlæg eller emne. Det kan eventuelt foregå i mindre grupper efter
aftale.
|
Prøve/delprøver |
Projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
2-3 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Besvarelsen er max antal sider men med eventuelle
bilag og litteratur derudover. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen og indleveringen af det skriftlige miniprojekt til
den ordinære eksamen, men været syg eller ikke bestået ved den
mundtlige prøve, afvikles re-eksamen på baggrund af en
genindlevering af det oprindelige miniprojekt.
Hvis ingen i en gruppe består ved den mundtlige prøve, afvikles
re-eksamen dog på baggrund af en indlevering af et revideret
miniprojekt. Revideringen bør tage udgangspunkt i den kritik,
projektet har været genstand for ved den ordinære eksamen
Hvis en studerende er syg under miniprojektudarbejdelsen og ikke
bidrager til det skriftlige produkt, må den studerende deltage i
re-eksamen på baggrund af en indlevering af et nyt
miniprojekt.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Fagets overordnede faglige og læringsmæssige mål er at sætte den
studerende i stand til at problematisere og lede et projekt i en
organisatorisk kontekst.
Organiseringen og ledelse af et projekt får stigende betydning
for mange organisationer, hvad enten det er privat eller offentligt
regi. Udvikling implementering og projekter går hånd i hånd og
kompetent projektledelse vil således have stor betydning for mange
typer af opgaver og områder i virksomhederne.
Faget er bygget op omkring en flere teoretiske perspektiver på
projektledelse med den formelle og uformelle organisation som
udgangspunkt. Perspektiverne dækker forskellige organisatoriske
paradigmer som f.eks.: det administrative (strukturelle); det
politiske; det ressourcebaserede; et vidensbaseret; et løst koblet
og et netværk proces perspektiv. Ud fra disse perspektiver udvikles
deltagernes forståelse for hvilke former for ledelse og
ledelsesteknologier der er til rådighed indenfor hvert
perspektiv.
|
Undervisningsformer |
En blanding af forelæsninger, oplæg til
diskussione og de studerendes præsentation af udvalgte
tekster/emner samt eventuelt inviterede praktikere, der fortæller
om deres egne cases. |
Feedback i undervisningen |
En blandet anvendelse af miniquizzer, mini cases
der skal bearbejdes på stedet og drøftes i plenum og mulighed for
kommentarer på mindre skriftlige oplæg til fagets
projekt. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
118 timer |
Undervisning |
40 timer |
Eksamen |
48 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Indikativ litteratur - kun vejledende.
- Cooper, R. G. (1994). Third-Generation New Product Processes.
Journal of Product Innovation Management 11(1): 3-14.
- Bentzen, M. E., Christiansen, J. K., & Varnes, M. C. J.
(2011). What attracts decision makers’ attention? Managerial
allocation of time at product development portfolio meetings.
Management Decision, 49(3), 330-349.
- Project Management Institute (2008). A guide to the project
management body of knowledge (PMBOK guide) fourth edition. Newtown
Square, Pa.: Project Management Institute, Inc
- Cunha, M. P and Gomes, J.F.S. (2003). Order and Disorder in
Product Innovation Models, Creativity and innovation
Management 12(3): 174-187.
- From Models to Practice: Decision-Making At Portfolio Meetings.
(John K. Christiansen & Claus Varnes). International
Journal of Quality and Reliability Management, Vol. 25 No. 1,
pp. 87-101, 2008.
- Making Decisions on Innovation: Meetings or Networks? (John K.
Christiansen & Claus Varnes) Journal of Creativity and
Innovation Management, 16:3 (2007) 282-298
- Actors and Structure: What Makes Implementation Happen?
Scandinavian Journal of Management, Vol. 22 (2006) 213-237
(John K. Christiansen & Finn Borum). (Published in special
issue of the journal with four "classical articles" from
the past 15 years).
- Competence strategies in organizing product development,
Creativity and Innovation Management Vol. 14, Number 4,
2005, page 384- 392, 2005. John K. Christiansen & Allan Hansen,
Claus Varnes and Juliana Husuan Mikkola.
- Malach-Pines, A., Dvir, D., & Sadeh, A. (2009). Project
manager-project (PM-P) fit and project success. International
Journal of Operations and Production Management, 29(3),
268-291.
- The Role of Reputation Building in R&D Project Cooperation,
Corporate Reputation Review Vol. 5, no. 4, Winter 2003,
pp. 304-329. (John K. Christiansen & Morten
Vendelø).
|