2017/2018 KAN-CPSYO1621U Forandringsledelse
English Title | |
Change Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til
at:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Forandringsledelse: Faget fokuserer på forandring som fænomen og hvordan organisatorisk forandring kan forstås, analyseres og håndteres. Der introduceres klassiske og nyere forandringsteorier, samt cases (via teksterne eller selvstændige minicases) som tager udgangspunkt i forskellige typer af forandringsprocesser og hvor vi i undervisningen både fokuserer på, at diskutere fagtermer og begreber – og at sætte disse ind i en mere praksisnær sammenhæng (med henblik både på analyse og praksis). Vi arbejder med temaer som fx fusioner, downsizing, introduktion af ny teknologi, udvikling af identitet i organisationen, mv. Vi ser desuden på lederrollen og ’følgerollen’, på lederens udfordringer i arbejdet med at initiere og implementere forandringsprocesser, og på forskellige forståelser af modstand mod forandring. Fagets mål er at øve de studerendes blik for forskellige typer af forandringer og til at anlægge en reflekterende, analytisk tilgang til organisatorisk forandring. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Forandringsledelse:
Holdundervisning, gruppearbejde, diskussioner Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til undervisningen i semestrets to fag samt til workshops, klyngevejledning og udarbejdelse af det integrerede miniprojekt. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på gruppearbejde gives i undervisningen.
|
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Forandringsledelse:
|