Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Ved eksamen skal den studerende demonstrere evne til
at:
- Identificere en organisatorisk forandringsproblemstilling i
forbindelse med selvvalgt case
- Foretage en teoretisk baseret analyse af
forandringsproblemstillingen knyttet til de forandringsfænomener og
interventionsformer, som har været i fokus i semestrets to andre
fag, Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis
- Udvælge, vurdere og anvende relevante teorier og
interventionsmetoder til løsning af forandringsproblemet, som også
trækker på pensum fra de to andre fag
- Opstille en konkret, realistisk interventionsplan i relation
til forandringsproblemet. Planen skal specificeres med hensyn til
forberedelse, gennemførelse og opfølgning af interventionen
- Vurdere interventionsplanens forudsætninger, styrker og
svagheder
|
Prøve/delprøver |
Integreret
projekt i proceskonsultation:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
2-4 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppeprojektet og projektrapporten til den
ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles
sygeprøven på baggrund af den allerede indleverede synopsis. Dette
gælder også hvis den studerende går på barsel mellem aflevering af
det skriftlige produkt og den mundtlige prøve.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af projektet
på grund af sygdom, kan den studerende deltage i den mundtlige
sygeprøve, hvis vedkommende, indenfor en nærmere fastsat frist,
gennemfører et projektarbejde og afleverer en individuelt
udarbejdet projektrapport.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af projekt og
projektrapport til den ordinære eksamen, men ikke består ved den
mundtlige prøve, afvikles den mundtlige omprøve på basis af et,
indenfor en nærmere fastsat frist, bearbejdet projekt og/eller en
bearbejdet projektrapport.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den skriftlige del af prøven har form af en
rapport udarbejdet i grupper á max. 4 personer på
baggrund af projektarbejdet. Rapporten må have en længde på
max. 10 normalsider. På baggrund af projektet og den skriftlige
rapport afholdes der en mundtlig gruppeprøve. Varigheden af
den mundtlige prøve er 20 minutter pr. studerende dog max 60
minutter i alt. Herefter bedømmes hver studerende ud fra en samlet
bedømmelse af det skriftlige miniprojekt og den mundtlige
præstation ud fra 7-trinsskala (helhedsbedømmelse).
Den ordinære eksamen finder sted i maj/juni og syge-/omprøven
finder sted i august.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Det Integrerede projekt i Proceskonsultation er centreret
omkring en konkret og selvvalgt empirisk case og trækker på emner
og tekster fra fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling
i praksis. Projektarbejdets formål er at koble identifikation
og analyse af et konkret organisatorisk forandringsproblem med
udformning af en argumenteret interventionsplan. Samtidig er det
formålet at afprøve evnen til at formulere en præcis og kortfattet
projektrapport, som både skal rumme en teoretisk baseret analyse og
en konkret, begrundet interventionsplan. Dette sker dels gennem det
gruppebaserede projektarbejde med den selvvalgte empiriske case,
dels gennem en række fælles workshops og klyngevejledning,
hvor grupperne fremlægger og diskuterer de konkrete
problemstillinger med feedback fra underviser.
|
Undervisningsformer |
Workshops (introduktionsworkshop, action learning
workshop, midtvejsworkshop)
Klyngevejledning
Semestrets 615 SAT fordeles på deltagelse og forberedelse til
undervisningen i semestrets to fag samt til udarbejdelse af det
Integrerede projekt i Proceskonsultation. |
Feedback i undervisningen |
Som del af workshops samt i klyngevejledningen.
|
Studenterarbejdstimer |
Klyngevejledning (kan ændres) |
16 timer |
Introduktionsworkshop |
4 timer |
Action Learning workshop (hvor holdet opdeles i to) |
6 timer |
Midtvejsworkshop |
3 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Forløbet trækker i høj grad på litteratur (tekster og cases) fra
fagene Forandringsledelse og Organisationsudvikling i praksis.
Enkelte tekster vil fremgå som baggrundslitteratur
(TBA).
|