Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: De studerende forventes efter at have fulgt faget at:
- Demonstrere indsigt i HRD feltets praktiske problemstillinger
og teoretiske forudsætninger.
- Sammenholde og diskutere HRD teoriernes begreber,
analysemetoder og bidrag til hinanden (og dermed gå på tværs i
fagets litteratur)
- Foretage teoretisk baserede analyser indenfor HRD feltet
- Forholde sig refleksivt og kritisk til praktiske
problemstillinger og teoretiske udfordringer i
HRD-feltet
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er en prøve i
faget "HRM som teori og praksis", hvorfor tilmelding til
faget forudsætter, at man også er tilmeldt faget "HRM som
teori og praksis". |
Prøve/delprøver |
HRM som Teori
og Praksis samt Human Ressource Development:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeopgave med mundtligt forsvar i
grupper |
Antal personer i gruppen |
4-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 20 sider |
|
Bemærk at det kræver en dispensation at skrive
opgaven alene.
4 mands grupper eksamineres 60 minutter; 5 mands grupper
eksamineres 75 min. |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Formålet med undervisningsforløbet er at at udvikle de
studerende til refleksive HRD praktikere, ved at
styrke deres teoretiske forståelse og analytiske kompetencer
ift. HRD feltet: de mange forskelligtartede praksisser,
som sigter mod at udvikle de menneskelige ressourcer i en
virksomheds sammenhæng.
Faget tager afsæt i læringsteori og teorier om organisatorisk
læring da disse ofte fungerer som en underliggende præmis for
mange HRD prakisser; uanset om det handler om kursusbaseret
kompetenceudvikling, talent management, vidensdeling eller
kreativitet. Vi vil læse tekster om forskellige læringsteorier (fra
behaviorisme til nyere social læringsteori), sætte fokus på
deres forskellige menneskesyn samt diskutere de læringsmæssige
dilemmaer og organisatoriske udfordringer, der opstår, når læring
og menneskelig udvikling foregår i spændingsfeltet mellem hensyn
til det enkelte individ, gruppen og organisationen som
erhvervsøkonomisk realitet.
|
Undervisningsformer |
I faget anvendes forskellige undervisningsformer
for at understøtte fagets forskellige læringsmål. Forelæsningen vil
være et gennemgående format, men derudover vil de studerende også
skulle arbejde case-baseret, arbejde i grupper (hjemme og på
stedet), lave oplæg for hinanden, deltage i panel-diskussioner,
summeøvelser og skriveøvelser. Udover dansk, kan undervisningen
foregå på svensk, norsk og engelsk. Mulighed for at personalejura
samt international HRM indgår i eksamen |
Feedback i undervisningen |
I forbindelse med undervisningen vil de
studerende i grupper skulle udvælge og præsentere en selvvalgt case
indeholdende et HRD-initiativ. I forbindelse med præsentationen af
casen i relation til pensum, får de studerende feedback både fra
medstuderende og fra underviser. |
Studenterarbejdstimer |
Undervisningsrelaterede aktiviteter |
160 timer |
Eksamen (inkl. eksamensforberedelse) |
46 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Artikler
|