2017/2018 KAN-CSHRO1703U Arbejdsmarkedsteori og -analyse
English Title | |
Labour Market Theory and -Analysis |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Tredje quarter, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-06-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Faget har både et teoretisk og analytisk sigte. HRM-praksis finder sted i organisationer, men er samtidigt forankret i institutionelle rammer i det omgivende samfund, hvoraf arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedets institutioner er nogle af de vigtigste. Helt konkret befinder organisationer sig både på et produkt-/servicemarked og et arbejds(-kraft) marked, hvor HRM skal sikre succes på det sidste. Faget berører derfor fagforeningers, aftalesystemers og arbejdsmarkedslovgivnings påvirkning af HRM. I fagets teoretiske del introduceres der forskellige teorier om arbejdsmarkeder, som er relevante for HR-arbejdet; f.eks. grundlæggende arbejdsmarkedssociologi, interne, eksterne og sekundære arbejdsmarkeder, industrial og employment relations og ’flexicurity’. I fagets analytiske del foretages analyser af arbejdsmarkeder og deres udvikling; fag, erhverv og professioner (occupations) især i den særlige Danske/Skandinaviske arbejdsmarkedskontekst. Det er en central pointe i faget, at kendskab til arbejdsmarkedsteori og institutionerne på arbejdsmarkedet er essentiel for at forstå vilkårene for at indrette og bedrive organisatorisk HRM-praksis på en økonomisk effektiv og socialt legitim måde. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem
forelæsninger, workshops, casediskussioner og gæsteindlæg.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på engelsk. Mulighed for at personalejura indgår i eksamen |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser. Feedbacken kan tage form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
Kompendium / kompendier med artikler/bogkapitler |