2017/2018 MA-MMASV1612U Skatte- og afgiftsproces
English Title | |
Tax procedural law |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 35 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i Skat
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 01-02-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål: Kunne anvende den juridiske metode i relation til de
skatte- og afgitsprocessuelle regler.
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Fagbeskrivelse Fagets formål er, at give de studerende indgående kendskab til og forståelse for den formelle skatteret, skatterettens kilder og retsanvendelsesprincipper, herunder de generelle frist-, forældelses- og sagsbehandlingsregler samt de særlige regler herom på skatterettens område, som er særskilt reguleret i skatteforvaltningsloven. Skatte- og afgiftsproces giver indblik i skattemyndighedernes organisation og kompetence. De studerende skal endvidere have viden om sagsbehandlingsreglerne og kende konsekvenserne af sagsbehandlingsfejl. I den forbindelse skal de studerende opnå viden om og forståelse for mulighederne for at få ændret en ansættelse, fristerne for ændring af ansættelse og mulighederne for, med skattemæssig virkning, at fortryde en privatretlig disposition og mulighederne for omvalg af en selvangivelsesdisposition. Muligheden for at indhente et bindende svar hos Told- og skatteforvaltningen erhverves der viden om. Endvidere erhverves viden om klagebehandlingen af en forvaltningsafgørelse, både i det administrative system og i domstolssystemet. Endelig får de studerende viden om betydningen af retlig polycentri i skatteretten og berettigede forventningers betydning for den skatteretlige afgørelse. Faget træner de studerende i problemidentifikation, analyse og perspektivering ud fra en række forskellige retskilder.
Indhold Faget indledes med en gennemgang af skatte- og afgiftsrettens kilder og retsanvendelsesprincipperne. Herefter gennemgås skattemyndighedernes organisation og kompetence. De sagsbehandlingsregler gennemgås, som gælder for den enkelte organisatoriske enhed ligesom konsekvenserne af sagsbehandlingsfejl gennemgås. I forbindelse med behandlingen af en sag har subjektet i visse tilfælde mulighed for syn og skøn. En sagsafgørelse kan påklages i det administrative system og dernæst prøves ved domstolene. Fysiske personers omkostninger ved klagebehandlingen kan godtgøres efter særlige regler om omkostningsgodtgørelse. Skattesubjektet har i visse tilfælde mulighed for at indhente et svar om de skattemæssige konsekvenser af en påtænkt eller gennemført disposition. Dette sker ved bindende svar fra Told- og skatteforvaltningen. Andre udtalelser fra skattemyndighederne kan i visse tilfælde tillægges præjudikat efter forventningsprincippet. Hvis skattemyndighederne ændrer en skatteansættelse, vil skattesubjektet i visse tilfælde være interesseret i at omgøre den underliggende privatretlige disposition. Ændringer i privatretlige dispositioner er inden for skatteretten særskilt reguleret i skatteforvaltningsloven i form af regelsæt om skatteforbehold, omgørelse og omvalg af selvangivelsesdispositioner.
Sammenhæng og progression Faget kan læses sideløbende med de øvrige fag. Mens uddannelsens øvrige fag primært omhandler den subjektive og objektive (materielle) skatteret, så omhandler faget den formelle skatte- og afgiftsret og retsanvendelsen. |
||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Holdundervisning/forelæsning i dagstimerne | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Mundtlig dialog og flervejskommunation | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|