2017/2018
MA-MMFUO1030U Lederskab - at skabe og drive
udvikling
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Master |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere |
10 |
Max. antal deltagere |
30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig |
- Magnus Larsson - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Organisational behaviour/Organisational behaviour
- Virksomhedspsykologi/Business psychology
|
Sidst opdateret den
23-11-2017
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
- Have viden om forskellige teorier og perspektiver på lederskab,
især kontekstuelle og relationelle perspektiver.
- Have evnen til at observere sig selv i konkrete
lederskabssituationer.
- Kunne reflektere over og tolke konkrete lederskabsudfordringer
samt reflektere over sin egen rolle i den organisatoriske
dynamik.
- Have kompetence til at bruge lederskabsteori til at udfordre
sin egen forståelse af praktiske organisatoriske udfordringer.
Derudover skal den studerende eksperimentere med at påvirke og
udfordre forståelser og situationer i egen praksis samt bruge teori
til at finde nye handlemuligheder i praktiske
lederskabssituationer.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Modulet forudsætter et grundlæggende kendskab til
lederskab som fænomen og praktik, og egen praktisk erfaring af
lederskab. |
Prøve/delprøver |
Lederskab - at
skabe og drive udvikling:
|
Prøvens
ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Lederskab handler grundlæggende om at skabe og drive udvikling.
Faget tager udgangspunkt i og arbejder med deltagernes egne
praktiske ledelsessituationer og kombinerer konkrete erfaringer med
en bred vifte af forskningstekster og teori. Den grundlæggende
tilgang er at opfatte lederskab som et kontekstuelt og relationelt
fænomen, hvilket betyder at faget fokuserer på konkrete situationer
og samspillet med andre individer i organisationen. Desuden lægges
der særlig vægt på lederskab i forhold til komplekse udfordringer,
som kræver udforskning, læring og nye løsninger.
Perspektiverne, der præsenteres i faget, bliver brugt til at
fokusere på ledelse i praksis snarere end på lederen som person.
Desuden præsenterer faget ledelsesteori og udforsker forskellige
ledelsesformer, der kan mobilisere energi til udvikling frem for
blot at fastholde det system, som allerede er til
stede.
|
Undervisningsformer |
Modulet organiseres pædagogisk for at sætte de
studerendes egen praksis i fokus og bruge teori for at udfordre,
stille spørgsmål til, og skabe nye perspektiver på denne praksis.
Undervisningen sker gennem en kombination af korte forelæsninger,
gruppeøvelser med udgangspunkt i teori, casearbejde, og
reflekterende samtaler med fokus på de studerendes egne praktiske
ledelsessituationer. |
Feedback i undervisningen |
Feedback i løbet af undervisningen ville være
muligt. |
Studenterarbejdstimer |
Forberedelse |
105 timer |
Undervisning |
32 timer |
Eksamen |
0,5 timer |
|
Sidst opdateret den
23-11-2017