2017/2018 MA-MMFUV1003U Handlekraft og integritet
English Title | |
Ability and Integrity |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 6 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Master |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 10 |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for Master i
forretningsudvikling
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-12-2017 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende,
med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende
læringsmål:
|
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||
Alle der ønsker at arbejde med egen personlige
udvikling.
En forudsætning for et succesfuldt udbytte af de pædagogiske aktiviteter, som påtænkes gennemført i faget, er at der blandt de deltagende studerende etableres en tilstrækkelig grad af tryghed og fortrolighed. Til dette formål oprettes et antal refleksions- og sparringsgrupper i forbindelse med undervisningen – og det forventes, at deltagerne gensidigt giver og modtager feedback på de mere udfordrende og personligt relaterede udviklingstemaer i faget. |
||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | ||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 3
Krav om aktiv
undervisningsdeltagelse (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Der kan indføres krav om obligatorisk deltagelse i en udviklingsgruppe som en del af forløbet. Konkret gennemførelse af de fastsatte aktiviteter i udviklingsgrupperne vil udgøre et kriterium for eksamensdeltagelse. |
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Personlig udvikling er en fast bestanddel af såvel medarbejder- som lederudviklingsprocesser i den vestlige verden – så fast faktisk, at man i dag kan tale om et udviklingskrav. Samtidens medarbejdere i den moderne, flade netværksorganisation forventes at være fleksible, udviklingsorienterede og udadvendte, således at de kan begå sig i en verden præget af forandring, dynamik og evig acceleration. Man er derfor som individ udsat for et markant normmæssigt pres om at være omstillingsparat, hurtigt at kunne tage ny viden til sig, samt ikke hænge fast i forældede værdisæt og ufleksible forestillinger.
Sideløbende med kravet om udvikling diskuteres imidlertid som aldrig før en række kritiske og negative sider af det moderne arbejdsliv. Work-life-balance, stress og stresshåndtering, og endda depression er blevet centrale temaer i personalepolitikken for den moderne arbejdsplads, samt i en lind strøm af trivsels- og arbejdsmiljømålinger. Men hvordan finder man sit ståsted i organisationen og arbejdsliv generelt, hvis kravet er at man på samme tid skal stå fast og være udviklingsberedt? Hvorledes navigerer man, hvis kravet lyder at man samtidig skal være fleksibel og robust?
På faget Handlekraft og integritet søger vi svar på sådanne spørgsmål ved at fokusere på måden vi aflægger regnskab for os selv – altså på de fortællinger, vi konstruerer om vores organisationer og vores plads i dem for at kunne leve op til og matche tidens normer, omgivelsernes forventninger og ledelsens krav. Vi stiller skarpt på evnen til at betragte, fortolke og forstå de organisatoriske kontekster vi indgår i og søger at udforske og udvikle redskaber til samtidig at fastholde og udvikle dem. Fagets udgangspunkt er dermed at tilbyde et kritisk, refleksivt og meningsskabende blik på personlig og organisatorisk udvikling som fremmer den enkeltes organisatoriske handlekraft og integritet.
Det centrale metodiske og pædagogiske udgangspunkt for faget vil være perspektivisme – i såvel teoretisk som praksisrelateret betydning. Dvs. at der i undervisningen vil blive gennemgået en række udviklingspsykologiske og organisationsteoretiske perspektiver, og at der vil blive stillet krav til dig om at kunne reflektere og anvende disse perspektiver i forhold til din egen organisation og virksomhed. |
||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Internat, præsentationer, diskussioner og workshops. | ||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Mulighed for feedback i undervisningen. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|